[DE] 1987 Saab 9000 Turbo 16 CD garagevondst

Ergens in het buitenland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter. Let op het vermelden van de landencode.
gimli
Geregistreerd lid

Re: [DE] 1987 Saab 9000 Turbo 16 CD garagevondst

Bericht door gimli » vr 04 sep, 2026 11:45

jansen schreef:
vr 04 sep, 2026 8:06
Di motoren waren er pas vanaf modeljaar 1989, en zijn niet om te bouwen naar tradionele ontstekingen omdat de fabrieksbedrading daarin niet in is voorzien.
En dat Di onbetrouwbaar was is klopte wel , alleen dat was meer bij de introduktie en begin jaren 2000 van de T7 motoren daarom had Saab destijds ook campaigns uitgevoerd en werden gratis de zwarte DI cassette,s vervangen
Je zit er op dat punt naast, zoals de eerdere reacties al hebben opgemerkt.
Zoals ik ook al schreef: bij de marktintroductie van modeljaar 88 (zomer 1987) was de CD alleen verkrijgbaar met de turbo en altijd met DI.
Het klopt dat de Turbo in de CC pas vanaf de zomer van 1988/modeljaar 1989 met DI verkrijgbaar was.

De DI zorgde ook in de eerste jaren na de introductie voor “hoofdpijn” in de garages (althans in de garages waarvan ik destijds nog met de meestermonteurs kon spreken), wanneer er storingen optraden, omdat afzonderlijke bobines (die men destijds nog afzonderlijk kon vervangen) plotseling “uitvielen” , het opsporen van fouten moeilijker was dan bij de conventionele ontsteking en men over het algemeen nog weinig ervaring op de lange termijn had. Bovendien was een nieuwe DI een duur reserveonderdeel.
De ombouw naar motoren zonder DI vond natuurlijk volledig plaats, inclusief kabelboom en regeleenheden, neem ik aan. Eigen ervaring heb ik er echter niet mee.

@style:
saabmuseum.com is een goede bron, maar op sommige punten onnauwkeurig en als ik het me goed herinner, hebben veel datums betrekking op de marktintroductie in het VK en/of de VS. De vermelding van de „première“ in Nice in 1988 komt mij vreemd voor, omdat de CD al vanaf de zomer van 1987 in Zweden en Europa werd verkocht en ook in de VS in 1987 werd geïntroduceerd:
https://www.saabplanet.com/saab-9000-cd-presentation/
Waarschijnlijk is de cd inderdaad in Nice gepresenteerd, maar niet als première.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: [DE] 1987 Saab 9000 Turbo 16 CD garagevondst

Bericht door jansen » za 05 sep, 2026 9:38

De DI zorgde ook in de eerste jaren na de introductie voor “hoofdpijn” in de garages
Nou dat hoofdpijn viel reuze mee hoor, ik zelf ben ook Saab Master Technician, sinds 1985 zat in Nederland bij de allereerste groep en werkzaam met Saab sinds 1977, die losse bobines vielen uit door lekkage van de koelolie, die losse bobines waren olie gekoeld en als de bougie zeik nat was van de olie dan wis je al genoeg.

Plaats reactie