http://saabworld.net/content/saab-phoen ... -info-225/" onclick="window.open(this.href);return false;Castriota calls the styling theme seen on the PhoeniX “Aeromotional Design.” Outside of that nonsensical jargon, you should know that this car’s schnoz previews the schnozes of future Saabs, and that not much else of the design will reach production. Take note of the big Saab logo on the grille, centered in a body-colored wing—one of a never-ending group of design tributes to the company’s aviation history. That grille is flanked with gun-slit LED headlamps, which have a fair chance of appearing on roadgoing models.
Saab PhoeniX Concept
-
wulf
- Geregistreerd lid
Saab PhoeniX Concept
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Re: Saab PhoeniX Concept

* eXWD
* 200hp, 184 lb-ft (199 lb-ft temporary boost available) transversely mounted, turbocharged and direct-injected 1.6-liter four-cylinder BMW engine
* 34-hp electric motor and a 1.1-kWh lithium-ion battery pack with a “touch” of torque-vectoring, sort of like a new Re-Axs
* Gullwing doors
* The arches over the body are “vestigial aircraft wings” according to JC, and these were clearly not depicted in the teaser photograph. This makes me wonder if they’re removable or not. I’d be curious to see the car without them (and will be rendering as such overnight)
* All LED lighting, with Red instead of green inside which is supposed to remind people of the beating heart. I like it for the concept, I’m not sure if that’s intended for production.
Leuk concept. Ik hoop dat die neus voor de 2012 9-3 NG gebruikt gaat worden
-
Henk-Jan
- Donateur

Striking is het woord dat me te binnen schiet. Wel hoop ik dat het uiteindelijke design van de 9-3 ietsjes minder lijntjes zal hebben (motorkap en zijpanelen), maar het neusje is in ieder geval heel mooi.
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Volgende week dinsdag pas.
Ben benieuwd naar de persconferentie, en waarom er gekozen is voor een concept alla Aero X, en niet een 9-1 of 9-2 concept.
Ben benieuwd naar de persconferentie, en waarom er gekozen is voor een concept alla Aero X, en niet een 9-1 of 9-2 concept.
-
millerman
- Donateur (3x)

Het is een mooie concept car. Ik ben er alleen nog niet over uit dat ik het des Saabs vind. Iets te flamboyant, te weinig ingetogen. Maar goed, dat snuitje vind ik prima! Mag zo terug komen. Ben benieuwd naar de echte foto's!
-
Marius0404
- Donateur (7x)

wegens aanschaf nieuwe wagen te koop:
97'71
95'74
900CV'86
900CV'87
900S'90
9-5Aero Estate'02
groet
Marius
97'71
95'74
900CV'86
900CV'87
900S'90
9-5Aero Estate'02
groet
Marius
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Dat front is inderdaad mooi, alleen mag de kleur van het licht dat de koplampen geven wat meer wit zijn en omdat het een prototype is mogen van mij de spoilers aan de zijkant, ik zou op een productie versie wat minder van die dingen willen zien en dat geldt ook voor het zwarte gedeelte op het dak/kofferdeksel, maar verder voor wat betreft het uiterlijk: W.O.W.!!!! 
En wat ik een leuk element zou vinden dat SAAB die weer in de toekomst zou gaan gebruiken zijn de vroegere hoeklichten, zoals op de SAAB's 900 Classic en bijvoorbeeld de SAAB 9000 met 'een zalmneus' en dat hoeft dan niet perse op exact dezelfde manier als die modellen, maar een leuke hint in die richting, bijvoorbeeld smaller en (wat) verder doorlopend op de spatborden zouden weer 'een binding' geven met het roemrijke verleden van 'ons merk'.
En wat ik een leuk element zou vinden dat SAAB die weer in de toekomst zou gaan gebruiken zijn de vroegere hoeklichten, zoals op de SAAB's 900 Classic en bijvoorbeeld de SAAB 9000 met 'een zalmneus' en dat hoeft dan niet perse op exact dezelfde manier als die modellen, maar een leuke hint in die richting, bijvoorbeeld smaller en (wat) verder doorlopend op de spatborden zouden weer 'een binding' geven met het roemrijke verleden van 'ons merk'.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Ik had er meer van verwacht, eigenlijk. Als ze er Hyundai of Toyota op hadden geplakt, had ik het ook geloofd.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Onder het mom 'if you can't beat them, join them'?

Er zullen wel wat styling-voorwaarden aan het gebruik van die BMW-blokjes hebben gehangen.

Er zullen wel wat styling-voorwaarden aan het gebruik van die BMW-blokjes hebben gehangen.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Leuk concept, zo'n sportwagentje spreekt toch meer aan dan de zoveelste retro exercitie. Verlopige rampzalige topper wat mij betreft de VW Bulli
De achterkant heeft wat weg van de Renault Dezir, maar dat Nederlandse ontwerp was al geslaagd.
Met iets minder opvallendere styling details kan die Phoenix zo de showroom in.
Die neus mogen ze direct op de 9.3 NG zetten, met powerdome, kan er gelijk een 24 kleps V6 met compressor en intercooler in
Die kleine motoren zijn wel leuk, maar in de VS houden ze meer van motoren die wat meer inhoud hebben en daar kan ik ze geen ongelijk in geven.
Dan maar op Bio-Ethanol als de benzine mocht opraken
De achterkant heeft wat weg van de Renault Dezir, maar dat Nederlandse ontwerp was al geslaagd.
Met iets minder opvallendere styling details kan die Phoenix zo de showroom in.
Die neus mogen ze direct op de 9.3 NG zetten, met powerdome, kan er gelijk een 24 kleps V6 met compressor en intercooler in
Die kleine motoren zijn wel leuk, maar in de VS houden ze meer van motoren die wat meer inhoud hebben en daar kan ik ze geen ongelijk in geven.
Dan maar op Bio-Ethanol als de benzine mocht opraken
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Saab's design chief Jason Castriota speaks about the philosophy behind the SAAB PhoeniX Concept:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HWOwtrC4wQM[/youtube]
Unveiling the PhoeniX Concept in Geneva:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HWOwtrC4wQM[/youtube]
Unveiling the PhoeniX Concept in Geneva:
SAAB Media schreef:Saab PhoeniX concept: The Future is Already Here
KLIK
* ‘Aeromotional’ design inspired by Saab’s aviation roots
* Design and technical features to shape next generation of Saab cars
* Minimalist cabin with ground-breaking Saab IQon infotainment system
* Rightsized turbo engine and innovative Saab eXWD for electric rear drive
* Showcases technologies in all-new vehicle architecture
-
Marius0404
- Donateur (7x)

die rode ledjes worden ook steeds goedkoper...
van de achterzijde kunnen die vleugeltjes me minder bekoren.
groet
Marius
van de achterzijde kunnen die vleugeltjes me minder bekoren.
groet
Marius
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Hoe langer ik er naar kijk, hoe minder ik het wat vind. Oprecht een gemiste kans.