Gripen voor Nederlandse luchtmacht?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
siccojan
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: ma 07 apr, 2008 21:50
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door siccojan » za 30 aug, 2008 23:29

wat ik niet snap is dat Saab (Technologies) aan alle kopende landen belooft dat er garantie is op meer dan 100% compensatie.

Hoewel ST meer bouwt dan vliegtuigen zal het toch niet zo zijn dat ze bij alle kopende partners producten gaan halen die de kosten van de vliegtuigen teboven gaan?

Dan zou men a) verlies lijden op ontwikkeling en/of b) enorme marge kunnen maken op die andere ingekochte producten.

Eenzelfde opmerking voor JSF: in elk belangstellend land (Nederland en Noorwegen met name genoemd) zouden inmiddels al onderdelen voor de JSF medeontwikkeld zijn. Wat houdt dat dan in? Doet Amerika nog wat aan ontwikkeling dan?

En waarom kan de een wel en de ander niet over de prijs praten in Noorwegen? Wel handig natuurlijk om te weten dat de JSF al twee keer duurder dan begroot is. Met zo'n uitgangspunt kan je de eindstrijd wel aan (zie je ook in aanbiedingenland: eerst de prijs een beetje omhoog, dan korting strooien...).

Groet, Sicco Jan
Citroen C4 Grand Picasso 1.6HDI '15
99 2.0 LE '72 (Y9 geel)
Uit een vorig leven:
9000 2.0i CC '86 '90 (grijs, wit) | 9000 2.0i CS '97 (rood) | 900 T '86 (groen) | 99 CC '76 (oranje) | 99 (GL) '74 '83 '84 (rood, bruin, walnoot)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Steve-O » zo 31 aug, 2008 15:06

siccojan schreef:wat ik niet snap is dat Saab (Technologies) aan alle kopende landen belooft dat er garantie is op meer dan 100% compensatie.
Ik wel: Een goede buur is beter dan een verre vriend. Bovendien is de USA geen vriend, maar een arrogante dwingeland en een onderdrukker.

Het zou goed zijn als NL de kwestie ook vanuit dit oogpunt grondig zou bestuderen.

brammelo
Geregistreerd lid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 1:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door brammelo » zo 31 aug, 2008 18:30

Steve-O schreef:Ik wel: Een goede buur is beter dan een verre vriend. Bovendien is de USA geen vriend, maar een arrogante dwingeland en een onderdrukker.
Zolang Nederland (en bij extensie Europa) niet in staat is om zichzelf adequaat te verdedigen tegen andere staten (Iran, Libië, Noord-Korea, ...) of organisaties (Al-Queda, Hesbolah, Hamas, ...), kan je maar beter iemand sterk aan je zijde hebben. Die iemand is momenteel nog steeds de USA. Voor ons is het bijzonder interessant dat onze partner-tegen-wil-en-dank ook nog eens het militair sterkste land ter wereld is. Zonder Amerika is er maar weinig tegengewicht tegen ontvlambare regio's mét middelen - middelen uit drugs of middelen uit olie, dat maakt weinig uit. Overigens moet je het verhaal wel juist lezen: 't is niet omdat ze in Afghanistan zitten, dat Afghanistan hun grootste of enige probleem is. Hetzelfde geldt voor Irak. Ga er maar gerust van uit dat hun aanwezigheid in die landen een symboolfunctie heeft voor de onmiddellijke regio: Iran, Saudi-Arabië, Syrië, Pakistan, Indië, ... toevallig ook allemaal landen met meer jongeren dan er kansen zijn (hoewel dat in Iran nu weer wat aan het afnemen is). Ik begrijp je weerzin tegen oorlog en repressie, maar ik ben niet zo katholiek dat ik iedere keer weer mijn andere kaak ga aanbieden. Op den duur ben je namelijk gewoon dood of onderworpen. Vrede is fijn, maar alleen met andere mensen die ook vrede willen.
vorige auto: Saab 9-3 SS Vector TiD 150 PK automaat Smoke Beige bj. 04/2005
huidige auto: Saab 9-3 Cabrio TTiD 160 PK Jet Black MY 2011 met beige kap en parchment interieur
verbruik cabrio op Spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/en/detail/432285.html

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Bericht door wbsmit » zo 31 aug, 2008 21:18

brammelo schreef:Zonder Amerika is er maar weinig tegengewicht tegen ontvlambare regio's mét middelen
Het hele beeld van wie er 'goed' is en wie 'slecht' wordt bepaald door de informatie die wij via de media krijgen. Die informatie is zeer gekleurd. Naar mijn mening is Amerika de meest ontvlambare regio mét middelen en leidt dat wereldwijd tot meer leed en haat, dan de ontvlambare regio's die jij bedoelt in het verleden ooit hebben veroorzaakt.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

brammelo
Geregistreerd lid
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 1:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door brammelo » ma 01 sep, 2008 9:43

wbsmit schreef:Het hele beeld van wie er 'goed' is en wie 'slecht' wordt bepaald door de informatie die wij via de media krijgen. Die informatie is zeer gekleurd. Naar mijn mening is Amerika de meest ontvlambare regio mét middelen en leidt dat wereldwijd tot meer leed en haat, dan de ontvlambare regio's die jij bedoelt in het verleden ooit hebben veroorzaakt.
Het klopt dat de informatie gekleurd is. Maar de idee dat andere regio's minder leed zouden hebben veroorzaakt, duidt op een schrijnend gebrek aan kennis van de geschiedenis. De USA is pas het laatste halve decenium als wereldmacht naar voren gekomen. Voorheen waren de Europese mogendheden veel sterker, maar die zijn dat ook maar enkele eeuwen geweest.

Het gaat niet over goed of slecht - dat is window dressing voor de thuisblijvers. Het gaat over het feit dat in bepaalde landen te veel jongeren rondlopen zonder een toekomst, maar ook zonder honger. Je hebt dan vaak niet meer nodig dan een charismatische figuur om het deksel van de ketel te laten vliegen. En charismatische figuren vind je overal, het hangt gewoon van de omstandigheden af of ze succes hebben of niet. Amerika heeft de zwaarste oorlogsindustrie en de manier waarop ideologie bepaalde stukken van zijn bevolking in de greep houdt is redelijk bedreigend. Ik ben iedere keer weer gechoqueerd als ik zie hoe zwaar gelovig mensen in dat land zijn. Maar Amerika heeft niet de middelen om de wereld volledig (of zelfs maar voldoende) te controleren. Ze hebben dat niet vanuit een economisch standpunt, want op dat vlak zijn er genoeg landen die hun voorbij gaan of binnenkort voorbij zullen gaan. En ze hebben dat niet vanuit een bevolkingsstandpunt. Er is geen bevolkingsoverschot in de USA, ze worden net zo goed geconfronteerd met een vergrijzende bevolking. Vergrijzende landen voeren slechts moeilijk oorlog, zelfs al wegen ze technologisch zwaarder. Andere landen hebben dat probleem niet, ze hebben het omgekeerde probleem: te veel jongeren, die daardoor te weinig kansen in hun eigen land krijgen. Er zijn niet zoveel manieren waarop dat probleem kan verdwijnen. Migratie is er een van, onderdrukking een andere. Genocide hoort ook in dat rijtje thuis. De manier waarop China bijvoorbeeld met z'n moslim-bevolking omgaat valt echt wel in die laatste categorie. De onderdrukking is wat Amerika - en bij verlenging de NAVO - momenteel uitvoert in Afghanistan. Vind ik dat een nobel streven? Neen. Zie ik een andere oplossing? Ja, migratie. Maar ik hoef je vast niet te vertellen hoe landen met een vergrijzende bevolking - zoals Nederland of België - reageren op massale immigratie. Nochtans is het de enige realistische menselijke oplossing. Zowel voor hun als voor ons. Voor hun, omdat het een perspectief biedt. En voor ons, omdat onze huidige bevolkingsevolutie ons maatschappelijk stelsel ondermijnt. Maar zolang we dat hier niet willen accepteren als oplossing voor een probleem waar de meesten blind voor willen zijn, is Amerika / de NAVO in Afghanistan het enige behoorlijke alternatief. Tenzij je vindt dat genocide de voorkeur heeft? Voor de slechte verstaander: dat laatste is wel degelijk een retorische vraag.

(edit) Er zit nog een pervers maar zeer efficiënt kantje aan de aanwezigheid van de USA in Irak en Afghanistan. De aandacht van alle heethoofden wordt daardoor naar die landen getrokken. De jihadi gaan van Europa naar Irak en Afghanistan om de ongelovige te bestrijden. Hun aandacht wordt mooi van het territorium van de USA afgeleid, en in het buitenland kan de USA tenminste zijn militaire kracht gebruiken om zich te verdedigen. Hetzelfde doen op hun eigen grondgebied zou lang niet zo soepel verlopen. Efficiënt, maar pervers.
vorige auto: Saab 9-3 SS Vector TiD 150 PK automaat Smoke Beige bj. 04/2005
huidige auto: Saab 9-3 Cabrio TTiD 160 PK Jet Black MY 2011 met beige kap en parchment interieur
verbruik cabrio op Spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/en/detail/432285.html

Gebruikersavatar
Ruud
Geregistreerd lid
Berichten: 2052
Lid geworden op: wo 21 jan, 2004 23:37
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Ruud » ma 01 sep, 2008 10:48

nike schreef:Toch blijft het synisch dat de Amerikanen de Mudja Hedin gesteund heeft, in de tijd tegen de Russen en nu weer tegen haar eigen geleerde tactieken moet vechten...
De USA maar ook Nederland, vecht niet tegen de oude Mudja Hedin maar de Taliban, welke de Mudja Hedin verslagen hebben in Afghanistan. Ook de Taliban heeft ooit steun gekregen om de Russen te verdrijven.
Echter hoeven ze niet tegen hun eigen geleerde technieken te vechten. Dit komt omdat de Taliban vanwege hun inferieure wapenuitrusting en aantallen een heel andere strategie moeten volgen.
900S 2.0T Nordic/Speektuning custom (260pk/365nm)

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Bericht door jelger » ma 01 sep, 2008 11:49

ach ja.. hier kom je aan de koffietafel toch niet uit ben ik al een poos geleden achter gekomen. Topic neemt zo wel een ambitieuze en nogal complexe wending.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Ruud
Geregistreerd lid
Berichten: 2052
Lid geworden op: wo 21 jan, 2004 23:37
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Ruud » ma 01 sep, 2008 11:54

Natuurlijk worden bepaalde ontwikkelde wapens, producten etc door andere ook gebruikt, maar een tactiek gaat wat verder dan gebruik van een bermbom. Zoals ik erop kijk hebben de Amerikanen en Nederland een heel ander soort tactiek dan de Taliban.

Je kunt het afdoen als ''tunnelvisie'', maar het is maar de vraag wanneer je het meest afhankelijk bent, met vliegtuigen van Saab of de JSF. Wanneer wij een militaire opzet hebben die veel lijkt op die van de Amerikanen zouden we onszelf misschien heel afhankelijk maken als we juist vliegtuigen van Saab afnemen, waar onze partners het minste mee hebben. Bovendien beschikken de Saabs wel niet over de juiste eisen die wij aan ons materiaal stellen. Juist wanneer we ons vervreemde van de apparatuur die onze bondenoten gebruiken worden we minder flexibel.

Bovendien is het wel degelijk zo dat de EU een andere visie heeft dan de Amerikanen, Europa treed toch regelmatig op als neutrale bemiddelaar.
900S 2.0T Nordic/Speektuning custom (260pk/365nm)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Steve-O » ma 01 sep, 2008 23:14

Ruud schreef:Bovendien is het wel degelijk zo dat de EU een andere visie heeft dan de Amerikanen, Europa treed toch regelmatig op als neutrale bemiddelaar.
Vanuit dat oogpunt zouden we dus helemaal nooit aan de JSF moeten gaan. We moeten wel neutraal blijven he? :wink:

Gebruikersavatar
Reub
Geregistreerd lid
Berichten: 13919
Lid geworden op: vr 11 mei, 2007 23:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Reub » di 02 sep, 2008 5:46

Verhaagen wil het defensiebudget omhoog. Dan hoeven we niet te kiezen, maar bestellen we ze gewoon alletwee. :P
Vandaag begint de toekomst!

VM spoke on 01-26-2010: "There's a great challenge ahead of us".

19 december 2011 proved he'd been wrong, sadly but true

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Bericht door jelger » di 02 sep, 2008 8:11

oooooh DAAR was ie laatst op het Plein zo druk over aan het bellen...
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Ruud
Geregistreerd lid
Berichten: 2052
Lid geworden op: wo 21 jan, 2004 23:37
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Ruud » di 02 sep, 2008 8:33

Steve-O schreef:
Ruud schreef:Bovendien is het wel degelijk zo dat de EU een andere visie heeft dan de Amerikanen, Europa treed toch regelmatig op als neutrale bemiddelaar.
Vanuit dat oogpunt zouden we dus helemaal nooit aan de JSF moeten gaan. We moeten wel neutraal blijven he? :wink:
Wat heeft het er mee te maken van welk bedrijf het voor Nederland beste vliegtuig levert? Het gaat erom hoe een land z'n leger inzet en wanneer.
900S 2.0T Nordic/Speektuning custom (260pk/365nm)

Gebruikersavatar
marcelgerry
Geregistreerd lid
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:19
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door marcelgerry » di 02 sep, 2008 18:50

Defensie gunt Saab extra maand voor informatie
Staatssecretaris De Vries gunt Saab nog tot 30 september de tijd om informatie te geven over zijn gevechtstoestel. Saab is in de race om de F16's te vervangen.
(Novum) - Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries geeft de Zweedse vliegtuigbouwer Saab nog tot 30 september om alle informatie te verschaffen over de Gripen NG. Dat schrijft de CDA-bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer. Dit vliegtuig is in de race om de huidige F16-straaljagers van de luchtmacht op te volgen.

De Zweedse fabrikant vond dat hij te weinig tijd had gekregen om alle vragen die leven bij het ministerie en de Tweede Kamer te beantwoorden. De deadline voor het inleveren van een vragenlijst over het toestel lag eerst op 25 augustus.

Saab kan 85 Gripen NG (Next Generation)-gevechtsvliegtuigen bieden aan de luchtmacht om de huidige F16's te vervangen. Naast Saab is het Amerikaanse Lockheed Martin in de race, met een nieuwe versie van de F16. Maar de grootste kanshebber voor de order is de Joint Strike Fighter. De Nederlandse regering heeft in de testfase van dit vliegtuig al een miljard euro gestopt.

Op voordracht van de PvdA is echter in het regeerakkoord opgenomen dat er ook nog serieus naar alternatieven wordt gekeken. In 2010 hakt het kabinet een knoop door over opvolging.
1987 Saab 900 cabrio
1954 Saab 92B "11458"

Sold:
2001 Saab 9-3
1968 Saab 96V4
1983 Saab 99 special
1999 Saab 9-5 Estate 2.0t SE

Vakantiehuis Zweden: www.klinthult.com

siccojan
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: ma 07 apr, 2008 21:50
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door siccojan » zo 07 sep, 2008 22:34

en vrijdag natuurlijk het nieuws dat het de bv Nederland minder oplevert dan voorgespiegeld (want de regering wist of kon het al lang weten) (zie trouw,dft en dergelijke).

Herinnert u zich mijn uitspraak over oormerken van compensatieorders nog?

Hij is fijn, niks nieuws onder de zon. Maakt het wel makkelijk om wat te roepen :twisted: . Heeft iemand trouwens naar Reporter gekeken, reportage zou vanavond uitgezonden worden?

We zouden er beter aan doen om helemaal geen jagers te kopen..

Groet, Sicco Jan
Citroen C4 Grand Picasso 1.6HDI '15
99 2.0 LE '72 (Y9 geel)
Uit een vorig leven:
9000 2.0i CC '86 '90 (grijs, wit) | 9000 2.0i CS '97 (rood) | 900 T '86 (groen) | 99 CC '76 (oranje) | 99 (GL) '74 '83 '84 (rood, bruin, walnoot)

Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 24480
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
Regio: - kies een regio

Bericht door Robbert » di 09 sep, 2008 20:52

Ja zo kan ik het ook:


Rotterdam, 9 sept. Het ministerie van Defensie heeft bij de selectie van de Joint Strike Fighter (JSF) in 2000 informatie over Europese concurrenten maar ten dele meegewogen. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad.
In 2002 besloot het kabinet om 800 miljoen dollar te investeren in de ontwikkeling van de JSF. Een van de pijlers van dat besluit was de vergelijking die de luchtmacht had gemaakt tussen de JSF en vijf andere vliegtuigen, waaronder de Eurofighter en de Rafale. De uitkomst van deze ‘kandidatenevaluatie’, zo schreef het kabinet op 11 februari 2002 aan de Kamer, wees uit dat de JSF „operationeel het meest effectief” was.
Uit vertrouwelijke stukken van het ministerie van Defensie blijkt echter dat de luchtmacht in de evaluatie de meest geavanceerde versie van de Eurofighter, de tranche 3, niet volledig heeft meegeteld, omdat de specificaties daarvan nog niet vaststonden. De tranche-3 werd daarom alleen meegeteld in een ‘bovenscore’ die het meest optimistische, maar onwaarschijnlijke scenario weergaf. De middenscore, die volgens de luchtmacht de „verwachte capaciteiten” van de Eurofighter weergaf, was een beschrijving van een oudere versie, de tranche-2. Daardoor scoorde de Eurofighter een stuk lager dan de JSF.
Ook van de Franse Rafale werden niet alle capaciteiten van de nieuwste versie volledig meegeteld. Voor de JSF, die op dat moment nog moest worden ontworpen, baseerde de luchtmacht zich op de minimum-eisen die het Amerikaanse Pentagon had gesteld. De meest positieve verwachtingen over de prestaties van de JSF vormden de ‘bovenscore.’ De evaluatie van de luchtmacht werd door een onafhankelijke werkgroep beoordeeld. Volgens de commissie was de werkwijze van de luchtmacht correct, maar zouden de kandidaten later nog eens moeten worden vergeleken. Maar zowel Eurofighter als Rafale heeft laten weten niet mee te doen aan een tweede evaluatie, die in november klaar zal zijn. Defensie ontkent dat de tranche-3 van de Eurofighter niet geheel is meegewogen. Volgens het departement zijn alle specificaties bekeken, maar is daaraan wel een ‘waarschijnlijkheidsscore’ toegekend.
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

Plaats reactie