Saab 92 van 1948 brengt € 30.650 op bij veiling in Zweden

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: Kies een regio:

Saab 92 van 1948 brengt € 30.650 op bij veiling in Zweden

Bericht door RoelandV » zo 27 sep, 2020 22:08

In Zweden heeft een Saab 92 van 1948 recent bij een veiling in Zweden € 30.650 opgebracht:

Afbeelding

Bron: https://bilwebauctions.se/en/sensommara ... ab-92-2440
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 2677
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 92 van 1948 brengt € 30.650 op bij veiling in Zweden

Bericht door Tjøørd » zo 27 sep, 2020 22:36

Zie voor het verhaal hierachter ook het gespot topic over deze auto:

viewtopic.php?f=107&t=171986

En omdat het gespot topic na verkoop van tijd verdwijnt, ook even een kopie van het bericht van Ewout daar:

Ewout schreef:
zo 06 sep, 2020 13:45
Sapphire schreef:
za 05 sep, 2020 13:37
Het is net als met veel politieke zaken. Hoe vaker je iets herhaalt hoe meer het (als) de waarheid (gezien) wordt.
Terechte opmerking. Al ligt daar natuurlijk de taak van een goed veilinghuis om de geschiedenis te duiden en de auto te voorzien van accurate informatie (doorgaans ter bevordering van het veilingsresultaat).

Zo kwam ik op een analyse van Klassiker.nu en een evaluatie van Saabblog:

Klassiker.nu:
https://www.klassiker.nu/reportage/nedr ... tionsbilen

Aftellen voor Saab 92004 - we lossen het verhaal achter de veilingauto op
Gepubliceerd op 31 augustus

Al snel valt de club voor een unieke Saab 92 - met chassisnummer 92 004. Ondanks een nogal matige omschrijving van het veilingbedrijf lijken prijsrecords binnen handbereik. Het is een spannende auto met daaromheen veel vraagtekens. Klassiek zustermagazine Saab Cars Magazine biedt iets meer achtergrondinformatie.

TEKST
De redactie van Saab Cars Magazine
FOTOGRAAF
Saab Cars Magazine, Saab Cars Museum

Afbeelding

Met de bijnaam "de oudste ter wereld" noemt Bilweb Auctions de unieke Saab met chassisnummer 92 004 . De veiling eindigt op 3 september.

Het is drie jaar geleden dat iets soortgelijks gebeurde toen Bonhams een Saab 92 met chassisnummer 92009 veilde voor iets meer dan SEK 280.000. Net als de 004 werd die auto omgebouwd naar een B-versie met een kofferdeksel en een grotere achterruit. Die auto is opnieuw grijs gespoten, maar had sporen van de bekende flesgroene kleur.

Ursaaben, 92.001 was de eerste in de regentengroep, het is vandaag gehuisvest in het Saab-museum. Bijgevolg is 004 de vierde auto die werd gebouwd - erg spannend en natuurlijk komen de commentaren na elkaar, niet in de laatste plaats op sociale media.


Er worden vragen gesteld over hoe een auto die eruitziet als een -55 uit het einde van de jaren veertig kan zijn. Degenen die denken het te weten, geven hun uitleg zodat de storm tijdelijk kan afnemen om de volgende draad op te blazen met dezelfde vragen en antwoorden. Na slechts een paar dagen is een Facebook-discussie misschien in een meedogenloze diepte verdwenen, onmogelijk te vinden voor iemand die op zoek is naar de geschiedenis van de auto.

We zullen proberen de feiten samen te vatten en de concepten op een rijtje te zetten, ook al is dat niet helemaal gemakkelijk; de paden van de geschiedenis zijn weer gegroeid uit het struikgewas van die tijd. De bestaande feiten zijn meestal gebaseerd op giswerk en oude waarheden kunnen in twijfel worden getrokken.


Drie kant-en-klare testrijtuigen, op numerieke volgorde van links: 002, 003 en 004. Er werd geëxperimenteerd met verschillende ontwerpen op de kappen, al dan niet met verstevigingsvouwen in het midden.
Drie kant-en-klare testrijtuigen, op numerieke volgorde van links: 002, 003 en 004. Er werd geëxperimenteerd met verschillende ontwerpen op de kappen, al dan niet met verstevigingsvouwen in het midden.
Dezelfde fotografiekans in de fabriek van Saab in Trollhättan. De lichte auto vooraan is 92 004 en hier is het zwarte stuur die van toepassing is.
Dezelfde fotografiekans in de fabriek van Saab in Trollhättan. De lichte auto vooraan is 92 004 en hier is het zwarte stuur die van toepassing is.
We beginnen vanaf het begin. De eerste fabriek van Saab, Model 92, ging in 1950 in de verkoop (de productie begon in december 1949) en was het resultaat van meer dan vijf jaar ontwikkelingswerk in de fabrieken van Saab in zowel Linköping als Trollhättan.

Het eerste prototype 92 001 werd in de zomer van 1946 voltooid en was een jaar lang de enige majesteit van het wagenpark van het bedrijf. Een uitgebreid artikel over Ursaab is te lezen in het laatste nummer van Saab Cars Magazine .


Vanaf de zomer van 1947 kwamen er nog twee testkarren bij, 92 002 en 92 003. Amper een jaar later werd het hoofdpersonage van het artikel, 92 004, gebouwd.


Deze vier in Linköping gemaakte auto's werden gebouwd om hard te worden getest en ver gereden. Taken variëren, maar er wordt gesproken over in totaal 10.000 mijlen. Natuurlijk werden carrosserieën en machines geleidelijk afgebroken, zowel cosmetische als mechanische verbeteringen werden doorlopend aangebracht, dus binnen een jaar of wat waren de auto's nauwelijks herkenbaar. Dit geldt niet in de laatste plaats voor 92004. 


De vier auto's zijn redelijk goed beschreven, maar hoe hoger het chassisnummer, hoe vager de informatie. De exemplaren die het vaakst op de foto verschijnen zijn 002 en 003. 002 kan worden beschouwd als Saab's eerste "echte" 92. Ursaaben 001, was meer een (heerlijke!) Ruwe schets en testbank. Het was ook 001 dat de journalisten mochten deelnemen aan de persvoorstelling in Linköping in 1947, maar het was 002 die werd onthuld in de personeelskantine Terrassen van Saab.

Vanaf de eerste jaren is 004 te zien op slechts 5–10 officiële foto's, die een enigszins wazig beeld geven van de geschiedenis van de auto, die begint in de vroege zomer van 1948. 


Op een van de foto's is de testmanager Olle Landbü te zien op weg naar buiten of naar binnen door de deur. Een rood tussenteken van Östergötland, een stevige bumper en een motorkap zonder plooien in het midden, misschien geërfd van 92 003, dat toen van uiterlijk veranderde, en een kleur die, ondanks zwart-witafbeeldingen, veel helderder oogt dan zijn voorgangers.

Wat betreft de kleur wordt het extra duidelijk op een foto die van bovenaf genomen is buiten de Trollhätte-fabriek. Saab 92 en tresmak; de donkerblauwe tweede, de groene derde en dan de veel lichtere vier. De kleur van de auto is moeilijk te bewijzen. Maar één foto in de serie is duidelijk: hij heeft een zwart stuur. 


In de tweede helft van 1948 besloot Saab dat de nieuwe auto in twee versies zou worden verkocht, een blauwe Standard en een groene DeLuxe, iets wat nooit echt is gebeurd. Zo niet eerder, dan is het de flesgroene kleur die we gewend zijn te zien die de vroege jaren 92 definitief definieert.


003 en 004 werden display-exemplaren om de verschillen tussen een Standard en een Deluxe te illustreren. 92004 droeg een standaard pak, wat hetzelfde was als het verwijderen van de bumper en het schilderen van de grille en wieldoppen in de kleur van de auto. Een ruitenwisser werd ook opgeofferd. Of de auto volledig blauw is geverfd of een andere kleur heeft, is onzeker. Het is niet mogelijk om de verder prachtige foto's te bekijken die ergens in 1948/49 op beide modellen zijn gemaakt. Stel je voor dat iemand zojuist een kleurenfilm in de camera had gestopt!

Saab deed onderzoek naar een economisch model ... en plotseling moest 004 een meer afgezwakt pak dragen. Een 92 standaard zou gelakte wieldoppen en grill hebben. Geen bumpers - en alleen een droger.
Op de een of andere manier werd het sneak-model gewoon meer luchtgeur. Vliegtuigen hebben geen chromen versieringen om in het oog te springen!
Door de zijruiten van 92 004 wordt een wit tweerijig stuur gesuggereerd dat we herkennen van de productieauto's, met een gedeeltelijk glanzend stuurwiel. En bekijk de tekst in de achterruit - identiek aan de tekst die op 92003 stond - Saab 92 TEST TROLLEY. Het autoproject van Saab was niet langer een geheim en waar de testauto's ook reden, ze trokken enorme aandacht.

Misschien doet de fotograaf ook de deur open en maakt hij een foto? Een foto in het tijdschrift Vingpennor toont een interieur op een van de testritten - maar welke precies?

De auto heeft ook tijd gehad om geregistreerd te worden. Het gebeurde op 2 juli 1948 en de auto kreeg kenteken P 15913. Hierna lijkt 004 de schijnwerpers te hebben verlaten en verschijnt pas in 1961.

Het is moeilijk te zeggen wat er in de afgelopen tien jaar is gebeurd. Het verder beveiligde Nationaal Archief kan geen goede antwoorden geven. Wat we zelfs vandaag de dag duidelijk weten en kunnen zien, is dat het werd herbouwd na de commerciële fotografie 1948/49. Er is onder meer een achterklep toegevoegd, het tweespaaks stuur is vervangen door een banjo stuur en de achterlichten van het in 1955 geïntroduceerde model zitten op de achterspatborden.


Ongeacht wie het stokje overneemt, de nieuwe eigenaar heeft een belasting te beheren. En een onderzoeksobject van rang. Dit is een auto die een heel spannend verhaal vertelt over zichzelf, maar ook over de geschiedenis van Saab voor degenen die de tijd nemen om te stoppen en te luisteren.

De randen van het stuurhuis lijken een iets andere snede te hebben dan de productiemodellen. Misschien een illusie?

Maar dat een auto met zo'n rijke historie niet nader wordt beschreven in het veilingprospectus is slecht. Een poging om het veilingobject te screenen is niet eens in de buurt gekomen. Dat is opmerkelijk. In plaats daarvan wordt het aan de "92 connaisseur" overgelaten om uit te zoeken wat de auto onderscheidt van de productieauto's. "... Veel details zijn alleen specifiek voor deze kopie" is de enige gegeven aanwijzing. Er zijn geen voorbeelden gemarkeerd. Alles wat het technisch onderscheidt van een productiemodel, versterkt zijn geschiedenis, authenticiteit en dus waarde - en dan moet een speculant ook kunnen eisen dat het wordt vermeld. In detail.

In plaats daarvan kiezen ze ervoor om Karl-Bertil Jonsson op kerstavond te citeren (leg het uit aan een buitenlandse belanghebbende!) En speculeren of de kapotte bestuurdersstoel misschien uit elkaar is gescheurd door een testingenieur in de Stallbacka-fabriek - iets dat dan een onmisbaar onderdeel zou zijn van de "herkomst" van de auto. Er wordt ook aangenomen dat de verf niet "zou moeten" of "zou moeten" worden hersteld. Waarom waarom niet? Er worden geen onderbouwde redenen gegeven.

Bonhams meldde regelrecht op en neer dat 92.009 werd overgeschilderd en dat de sporen van de originele verf bewaard waren gebleven. Bilweb Auctions vermeldt op die manier niets. Bovendien rapporteert Bonhams duidelijk en netjes over de eigendomsduur. Volgens de beschrijving van Bilweb Auction is 92.004 "altijd in de buurt van de familie van de eerste eigenaar geweest". Wat betekent het?

Of 92 004 als een "heilige graal" kan worden beschouwd, is waarschijnlijk een ding om te beslissen voor degene die het hoogste bod plaatst. Het is een auto die al lang bekend is - maar die terecht een comeback maakt in de schijnwerpers. Het werd in 1999 in Dagens Industri geadverteerd voor 350.000 SEK - het valt nog te bezien of dat prijskaartje in 2020 wordt overtroffen.

============================================================================

Saabblog:
https://nl.saabblog.net/2020/09/04/een- ... -92-waard/

Een stukje geschiedenis - of wat is Saab 92.004 waard?

4. September 2020 Tom 3 reacties 2 min gelezen

Afbeelding

De Saab 92.004-veiling eindigde gisteren in Zweden. De op een na oudste Saab ter wereld, een historische auto. Vooraf was er veel internationale belangstelling. Maar ook kritiek op de veilingmeester en de manier van presenteren. Het resultaat van de veiling is niet overweldigend. Niet als je de historische waarde van de pre-productie auto ziet.

Een pre-serie voertuig, met de hand gemaakt

325.500 Zweedse kronen, het equivalent van € 31.400, waren aan het einde als Hoogste bod stevig. Dat was iets boven de geschatte prijs en is niet weinig. Maar het is ook geen openstaand bedrag. De eigenaar had niet bijzonder onder de indruk moeten zijn. Een paar jaar geleden probeerde hij het te verkopen voor 350.000 kronen. De kroon was toen aanzienlijk meer waard ten opzichte van de euro.

Vooraf was er kritiek op de wegligging van het voertuig.
Dat was zeker terecht. Veilinghuis Bilweb was vaag met zijn beschrijving. Als je feiten over de geschiedenis zocht, moest je die zelf opzoeken. Hoewel er nog rudimentaire informatie beschikbaar was voor binnenlandse belangen, zag het er mager uit voor internationale klanten zonder enige kennis van het Zweeds. De schaarse beschrijving kromp tot een paar regels, dus alleen het woordenboek pakken hielp.

Veel belangrijke vragen werden volledig opengelaten. Inclusief de vraag of de Saab oorspronkelijk een blauwe verfbeurt had. Hun bewijs zou de waarde aanzienlijk hebben verhoogd en bewezen dat Saab 92.004 een van de slechts 2 standaardvoertuigen was.

Maar de zoektocht naar feiten kwam niet uit.
En zeker de ene of de andere internationale koper verkocht die het risico uit de weg ging. Om eerlijk te zijn, moet gezegd worden dat Bilweb dat gewoon niet doet Bonhams is en wil waarschijnlijk niet zijn. De voertuigen worden dienovereenkomstig behandeld. Het is de verkoper of verkopers die het verkeerde stadium hebben gekozen.

De grote internationale veilinghuizen zouden het geschikte platform zijn geweest voor dit unieke stukje Zweedse geschiedenis. Ze zouden auto-archeologie hebben gedaan en de geschiedenis hebben verduidelijkt en gedocumenteerd. Voor de veiling. En ze zouden geïnteresseerden hebben geworven voor dit stukje geschiedenis.

Men kan aannemen dat Saab 92.004 een hogere prijs zou hebben behaald.
De woorden "pre-series" en "oudste Saab" zouden zijn aangestoken. Maar van de gelegenheid werd geen gebruik gemaakt, wat jammer is voor het merk Saab en zijn waardering. Er blijven zoveel vragen over de geschiedenis en de conversie naar het B-model. Misschien, en het is te hopen, heeft de Saab de juiste koper gevonden. Die de geschiedenis onderzoekt, documenteert en openbaar maakt. Omdat er niet veel hedendaagse getuigen meer zijn, zijn het de auto's die de verhalen van het Götalandskanaal moeten vertellen.

Het tijdschrift heeft iets in het verleden van het voertuig Classic.nu geworteld. De redactie heeft enkele historische foto's gevonden die het bekijken waard zijn. Helaas zijn ze ook niet in kleur, dus verdere vragen blijven onbeantwoord.
9-5 Vector Estate 2004
95 L V4 1973

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Plaats reactie