NEVS EV (Saab)

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
henkmarius
Geregistreerd lid
Berichten: 57
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 21:37

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door henkmarius » za 29 sep, 2018 9:25

Tja Wiebes, die heeft ons een hoop goeds gebracht. Vraag blijft staan. Is het resultaat onderzocht?
9-3 estate 1.8t 2008/3 inch rvs downpipe/MapTun uitlaat/14T aero turbo/upgraded intercooler/DionHPT tune/Maptun koppeling

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5077
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Steve-O » za 29 sep, 2018 11:23

Het gaat inderdaad al fout aan het begin. De emissie-eisen als percentage van het totaal uitgestoten uitlaatgassen berekenen. Terwijl het niet gaat om het percentage, maar juist de gemiddelde hoeveelheid per gereden kilometer. Het is prima te verdedigen om aan die laatste definitie ook de houderschapsbelasting te ontlenen zodat brandstofslurpers zoals McLaren, Lamborghini, LandRover/RangeRover, Ferrari etc. evenredig duurder worden in gebruik.

Als neveneffect ontstaat dan wel dat het rijden van oudere auto's ook evenredig duurder wordt, hetgeen zou moeten leiden tot verrekening van alle belastingen in puur de brandstofprijs en afschaffing van de houderschapsbelasting. Daar uit volgt dan wel weer de discussie over voordelen voor mensen die dicht bij de grens wonen. Waarvan ik dan denk: "Nou en?. In Polen werkt het ook zo en zij hebben meer km's grens dan wij".

De Politiek zou meer moeten luisteren naar de wetenschap, als zij het voor de burger goed willen doen. Voor de commercie maakt het niet uit. Ondernemers/ondernemingen vinden altijd mogelijkheden om geld te verdienen, ongeacht de regels. Met echt schonere auto's valt net zo goed geld te verdienen, en die kunnen er ook sexy uit zien. Maar het blijft een kip-en-het-ei verhaal zolang de politiek zich door de commercie de les laat lezen, omdat deze geen zin hebben om zich aan te passen.

We zeiken wel over Donald Trump, maar ondertussen hebben we in Europa een heleboel kleine of onzichtbare Trumpjes die aan het roer sjorren.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1161
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Theun49 » za 29 sep, 2018 13:34

Er zijn de inhoudelijke aspecten van de transitie aan de ene kant en de belangen van betrokken partijen aan de andere kant.
En zo is in NL als gevolg van het poldermodel het fiscale kado in de vorm van de hybrideregeling tot stand gekomen.

En dan heb je nog het spreekwoord: don't show a fool a job half done. Nou, we zijn in NL duidelijk nog niet eens op de helft.
En de fools hebben we de afgelopen week gehoord, bijvoorbeeld in het nieuws.
Niet gehinderd door echte keninis van zaken tetteren ze erop los.
Ja, misschien wel dezelfde die nu voorgangers de schuld geven van slechte keuzes in het verleden.

Malta en Luxemburg doen het nog slechter. Hier wordt de rekening steeds hoger omdat er een steeds grotere achterstand overbrugd moet worden.
Ja hoor, steek de kop maar in het zand, de oplossing komt vanzelf wel vanuit de markt en door innovatie. Afbeelding
Veel beter dan je nek uitsteken en echte keuzes maken voor de goede zaak. Bijvoorbeeld over de verdeling van de rekening.

OK, back to NEVS. Zou me zeer verbazen als NEVS een hybride lanceert met China als belangrijkste afzetmarkt.
Misschien wel in NL: duidelijk nog veel interesse hier voor jaren negentig technologie. Mogelijk zelfs nog in 2030.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
Black Arrow
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 30 mar, 2005 20:58
Locatie: Leiden

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Black Arrow » za 29 sep, 2018 19:46

Theun49 schreef:
za 29 sep, 2018 13:34

OK, back to NEVS. Zou me zeer verbazen als NEVS een hybride lanceert met China als belangrijkste afzetmarkt.
Misschien wel in NL: duidelijk nog veel interesse hier voor jaren negentig technologie. Mogelijk zelfs nog in 2030.
In ieder geval sluit de huidige modellijn wel aan qua tijdgeest

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7055
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door RoelandV » za 29 sep, 2018 20:46

henkmarius schreef:
za 29 sep, 2018 9:25
Tja Wiebes, die heeft ons een hoop goeds gebracht. Vraag blijft staan. Is het resultaat onderzocht?
Jazeker, TNO heeft onderzoek gedaan:
Staatssecretaris Wiebes van financiën was wel klaar met het genre. „We zien”, zei hij vorig jaar, „dat de plugins eigenlijk bijna nooit op elektriciteit rijden, maar gewoon op benzine.....Uit TNO-onderzoek bleek al eerder dat eigenaren hun auto’s te weinig oplaadden om hun besparingspotentieel te benutten. Het verbruik was vrijwel nooit het echte aankoopargument. Dat was de schandelijke gulheid van de fiscus.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/13/de ... 94-a728990
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5077
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Steve-O » za 29 sep, 2018 21:58

Mijn buurman heeft de nieuwste Toyota C-HR hybride die continu in het dashboard weergeeft of er electrisch of op benzine wordt gereden. Je ziet dat bij cruisesnelheid de electrische kant vaak voldoende is om de gekozen snelheid te behouden en bij acceleratie de benzinemotor wordt gestart en ingezet. De heuvel af doet de benzinemotor eveneens niet mee. Ook bij het mouvreren in stadsverkeer (wat relatief het meest vervuilend en onvoordelig is voor benzine en dieselauto's) wordt haast uitsluitend electrisch gereden. Dit zorgt voor een aantoonbaar lager verbruik. Volgens mij heeft de bewuste Toyota geen stekker.

Je kunt wel beweren dat de techniek jaren '90 is, maar bestaande techniek wordt ook verder ontwikkeld en het doet tevens niks af aan het feit dat er wel degelijk minder benzine wordt verstookt. 1 op 30 is beter dan 1 op 15. De eerste twee generaties Prius haalden het beloofde verbruik niet en die Mitsubitschi Outlanders hebben het voor de rest wel redelijk verpest natuurlijk. Ik heb begrepen dat de bestuurder daarvan kon kiezen om de electroaandrijving geheel uit te schakelen, maar weet niet of dit echt zo was, of dat het gewicht van de auto en de rijstijl het nut teniet deden.

Als je het fiscaal voordeel verwijdert, wat inmiddels zo is, moet men wel van het potentieel van lager verbruik door rijstijlverbetering en regelmatig opladen gebruik maken. Het aanbod van diverse merken moet wel worden vergroot, omdat niet iedereen hetzelfde merk wil rijden. Nevs zou met een hybride stationwagen kunnen komen met XWD en een trekhaak en een actieradius van >800km. Dan gaan mensen kopen!

henkmarius
Geregistreerd lid
Berichten: 57
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 21:37

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door henkmarius » zo 30 sep, 2018 21:31

Leuk hoor zo'n discussie over EV op het Saabforum. Weer zo'n onderwerp waar iedereen een mening over heeft.
RoelandV schreef:
za 29 sep, 2018 20:46
....
Jazeker, TNO heeft onderzoek gedaan:
Staatssecretaris Wiebes van financiën was wel klaar met het genre. „We zien”, zei hij vorig jaar, „dat de plugins eigenlijk bijna nooit op elektriciteit rijden, maar gewoon op benzine.....Uit TNO-onderzoek bleek al eerder dat eigenaren hun auto’s te weinig oplaadden om hun besparingspotentieel te benutten. Het verbruik was vrijwel nooit het echte aankoopargument. Dat was de schandelijke gulheid van de fiscus.
...
Uit dat onderzoek blijkt dat ze minder vaak worden opgelaad als verwacht. Dat geloof ik meteen, wordt waarschijnlijk behoorlijk wat misbruik van gemaakt. Maar dat is geen onderzoek naar het echte resultaat. Het PBL heeft dat recent wel onderzocht. Ik heb het volledige onderzoek nog niet kunnen lezen, maar resultaat blijkt 6% CO2 vermindering tov geen gestaffelde bijtellings regels. https://nos.nl/artikel/2251992-groenere ... eruit.html Helaas is de luchtkwaliteit er alsnog op achteruit gegaan, spaardiesel zijn wel zuinig, dus weinig CO2, maar wel een hoop fijnstof etc.

En hoe komt die beste aan aan 6 miljard? Klinkt als een enorm bedrag natuurlijk, maar over wat voor periode heeft hij het? En beetje makkelijk om de kortingen te bekijken terwijl er in dezelfde periode meer BPM , mrb en meer bijtelling is geheven op grote verbruikers. Daar zit als het plan goed bedacht was een balans in, dat hebben ze heus wel berekend.

Mijn conclusie zou zijn, het helpt een heel klein beetje, maar nog niet genoeg, dus er moet een slimmer model komen. Simpelste zou zijn, Aantal km/ aantal verbruikte liters. Is voor een ondernemer niet heel moelijk te bepalen, aantal km's per jaar hoor je sowieso bij te houden, verbruikte liters kan je uit de brandstofkosten halen en krijg je keurig via je tankpas aangeleverd. Maar conclusie van onze regering, volledig afschaffen, en alleen volledig electrisch met korting. Staan ze er alleen even niet bij stil dat er geen betaalbare alternatieven met een acceptabel bereik en ook echt leverbaar.

Wat ze ook volledig missen is het zorgen dat de auto's in NL blijven. De korting op de wegenbelasting loopt in 2020 af, dus een hoop particulieren kopen geen PHEV want die kunnen ze na 2020 niet betalen. Gevolg die auto's gaan massaal naar Norwegen, Ijsland etc. Daar waar ze wel bedacht hebben dat er niet alleen zakelijke maar ook particuliere rijders zijn.

Hybride --> Plugin --> EV. Is wat mij betreft een heel logische evolutie. Hybride was een mooie techniek maar met de beperking dat zelfs met de energie die je met afremmen kan terug winnen je nog steeds veel energie moet toevoegen. Logische stap om dan een wat grotere accu toe te voegen en daarmee te zorgen dat je meer electrisch kan rijden. Nadeel van PHEV's blijft het beperkte bereik, voordeel daarvan is wel dat in NL nu behoorlijk wat laadpalen zijn geplaatst. En dat is dan weer heel hard nodig voor de EV's die de komende tijd beschikbaar zullen komen.

Ik ben niet geheel onpartijdig. Ik rij een outlander met 0% bijtelling. Ik kom vaker bij de pomp voor de wasstraat dan om te tanken. Grappig wat een broodje aap verhalen erover de outlander phev rond gaan.
- Dat ding is zo zwaar dat kan nooit efficient zijn. Een diesel outlander is maar 150 kg lichter. Van de beschikbare PHEV's komt de outlander het verst op electra (op de I3 rex na). Volledige electrische auto's zijn nog veel zwaarder. Outlander PHEV 1785 kg , Tesla model s 2188kg
- Als je hem niet oplaad, is ie alleen maar minder zuinig door al het extra gewicht. Ja, natuurlijk en een Prius is ook zuiniger als je de accu er uit haalt? Zelfs zonder laden is het een hybride.
- Dat ding verbruikt in meer dan 1 op 7! Ja, als je echt je best doet, moet dan kunnen. Een verbruik van 1 op 700 kan echter ook. Grootste probleem zit tussen het stuur en de stoel.
- Die accu is na 5 jaar helemaal op. Ok daar heb je een gevoelig punt, de accu van de outlander gaat bij sommige gebruikers snel achteruit. Sneller dan bijvoorbeeld bij Tesla of Toyota. Maar is lang niet bij iedereen en er zijn nauwelijks accu's onder garantie vervangen. Bij minder dan 70% worden ze onder garantie vervangen. 8 jaar en minder dan 150.000. Je moet daar dus wel goed opletten bij een tweedehands. Mijne zit na 5 jaar en 100.000 op 86%.
- Nieuw dankzij dit forum. Mijn buurman zegt dat je de electro motor helemaal uit kan zetten. Nonsens, tot 70 km/u rijdt ie alleen maar electrisch. Bij een te lage accuspanning komt de stroom uit de generator. Boven de 70 kan de motor ook rechtstreeks de wielen aandrijven. 1 versnellings dus, echt mooie techniek. Bij VAG zit je altijd nog aan zo'n DSG bak, die vroeg of laat stuk gaat.
- Die generator is niet efficient. In vergelijking met wat? Je kan met de Charge optie de accu op laten laden, zelfs bij stilstand. Dat kost 3l. benzine. Daarmee kan je in 30 tot 40 km rijden. Welke andere SUV kan dat?
- Electriciteit in NL is niet schoon, dus dan is die auto ook niet schoon. Zelfs met electriciteit uit een kolencentrale, nog altijd heel,heel veel minder CO2 dan een benzine motor zonder hybride.
9-3 estate 1.8t 2008/3 inch rvs downpipe/MapTun uitlaat/14T aero turbo/upgraded intercooler/DionHPT tune/Maptun koppeling

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7055
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door RoelandV » zo 30 sep, 2018 23:36

henkmarius schreef:
zo 30 sep, 2018 21:31
Uit dat onderzoek blijkt dat ze minder vaak worden opgelaad als verwacht. Dat geloof ik meteen, wordt waarschijnlijk behoorlijk wat misbruik van gemaakt. Maar dat is geen onderzoek naar het echte resultaat.
Het is maar net wat je "het echte resultaat" noemt.
Voor mij is het echte resultaa dat de meeste hybride-rijders geen zin hadden om hun hybride steeds opnieuw na 25 tot 40 km op te laden.
Voor jou is het echte resultaat het milieu-effect als ze dat allemaal wél braaf gedaan hadden.
Maar hoe realistisch is die veronderstelling?
Keep on smiling!

henkmarius
Geregistreerd lid
Berichten: 57
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 21:37

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door henkmarius » ma 01 okt, 2018 7:45

Danl leg ik het kennelijk niet goed uit. In het onderzoek van PBL, althans de samenvatting ervan op nos.nl, lees ik 6% CO2 vermindering dankzij bijtellingsbeleid. Dat zie ik als werkelijk resultaat. In het TNO onderzoek is de conclusie, er wordt minder opgeladen dan verwacht. Dat is een stuk minder gericht op het doel van de maatregel. Het doel was CO2 vermindering.

Beide onderzoeken vind ik knap overigens, hoe kan je dat soort dingen aantonen? Maar goed, het is die onderzoekers hun werk, dus laten we er vanuit gaan dat het klopt.
9-3 estate 1.8t 2008/3 inch rvs downpipe/MapTun uitlaat/14T aero turbo/upgraded intercooler/DionHPT tune/Maptun koppeling

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5077
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Steve-O » di 02 okt, 2018 9:00

Dank je henkmarius dat je de moeite genomen hebt om de werkelijke ervaringen van een serieuze PHEV-rijder hier te delen. Jammer dat geruchten zoveel kapot kunnen maken. Zonder jouw relaas, keek ik een stuk negatiever tegen die "dingen" aan. Zoals je zegt zit de belangrijkste factor "tussen het stuur en de stoel."

Het is niet moeders mooiste, naar mijn mening. Maar vooralsnog heeft de aspirant-hybride-rijder ook niet veel keus. Maar ... de argumenten van de anti-hybride rijders (die inhoudelijk al geen stand houden) zullen wellicht vergeten worden als er meer nieuwe modellen verschijnen, zoals gisteravond voor het eerst op de Zweedse TV-reclame: De nieuwe Audi A6 hybrid. zie artikel https://www.consumerreports.org/sedans/ ... n-preview/ Alleen is hij dus pas nu uit ipv afgelopen juni.
Wat optimistisch geschat kan deze auto dankzij de electromotor een verbruik van 0,7 liter per 100 km halen als de snelheid onder de 99km/h blijft. (niet zeiken nou he?) Boven die snelheid komt er een 211 PK benzinemotor in actie. Dus je kunt er ook gewoon mee op vakantie. Nu gauw nog een stationwagenversie uitbrengen.

Daarnaast ook de Audi A3 e-tron PHEV met naast het TFSI-blok een 102PK vloeistofgekoelde electromotor! : zie specs https://www.audiusa.com/models/audi-a3- ... -tron/2018

Als een schaap over de dam is volgen er meer. Er was al een A6 hybride in 2013, maar er wordt gewoon te weinig marketing voor gemaakt. Maak er er een feestje van. De audi-reclames zij sowieso te saai voor woorden. Bovendien moet de knop om bij de fabrikanten. Lever gewoon meer hybrides en minder puur fossiel.

Gebruikersavatar
N207
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 1923
Lid geworden op: za 12 aug, 2006 17:01
Locatie: Boskoop

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door N207 » di 02 okt, 2018 10:10

Zolang fabrikanten PHEV's en EV's maken omdat het moet/van ze wordt verwacht, en niet omdat ze het WILLEN, zullen deze auto's niet snel definitief voet aan de grond krijgen.

Maar zolang geen van de "grote" jongens echt z'n nek durft uit te steken blijft het een beetje aanmodderen. Merken als Toyota, KIA, Hyundai doen dit wel, maar die zitten toch hoofdzakelijk in een ander marktsegment/doelgroep.
96v4 "Knut" - Verona grön '73 (2007-2018)
9-3 2.3 TS Viggen Coupe - Lightning Blue '00
9-5 NG 2.0T Vector Exclusiv
DionHPT - Fjord Blue '10

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5077
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Locatie: East of the sun West of the moon

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Steve-O » di 02 okt, 2018 11:47

Daar komt bij dat de techniek (gekozen motor en diens prestaties, efficiënter .... de electromotor energiezuiniger, software van motoren aanpassen op Ethanol, andere verhouding tussen benzinemotor/electromotor ... niet alleen electriciteit opwekken tijdens het remmen, maar ook bij het uitrollen)

Bij het laatste moet ook de afstelling van stoplichten intelligenter of kan interactie met stoplichtinstallaties het aanrijden optimaliseren. De meeste automobilisten rijden met een te hoge snelheid op een rood stoplichtof een stoplichtfile af.

De software van Nederlandse stoplichtinstallaties zou moeten worden aangepast naar groen, dan oranje, dan rood, en na rood oranje+rood en dan groen, zoals in vele andere europese landen al jaren zo is.

Daarnaast moet natuurlijk het rijden op waterstof gewoon doorontwikkeld blijven worden.

Wat betreft de subsidieregeling ging het allemaal te makkelijk. Het stekkeren was te bevorderen geweest met een beloningsstructuur op het bijladen, voor de hoeveelheid te ontvangen subsidie.

Dat autofabrikanten niet willen, is van ondergeschikt belang. Ze moeten gewoon. Ze hebben alleen onvoldoende concurrentie en gebrek politieke motivatie (niet in het laatst door een gebrek aan vraag van de consument) om "enthousiast" te worden.

ssuunneemm
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 01 apr, 2014 18:14

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door ssuunneemm » di 16 okt, 2018 12:32

Further New order was signed (chinese)
https://m.sohu.com/a/259797476_383324/?pvid=000115_3w_a

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5136
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Locatie: In den lage landen

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Raggare » di 16 okt, 2018 12:35

搜狐汽车·E电园]10月14日,国能汽车(NEVS)在天津基地与中、瑞汽车销售企业签署4.2万辆电动车销售协议,其中3.1万辆是正式合同
Duidelijk verhaal...

ssuunneemm
Geregistreerd lid
Berichten: 282
Lid geworden op: di 01 apr, 2014 18:14

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door ssuunneemm » di 16 okt, 2018 12:50

Laatst gewijzigd door ssuunneemm op wo 17 okt, 2018 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie