NEVS EV (Saab)

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7220
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door RoelandV » wo 26 sep, 2018 11:07

Voor wat betreft de toekomst van de elektrische auto: daar heb ik geen twijfels meer over.

Na Volkswagen, BMW, Audi en Porsche heeft nu ook Mercedes Benz laten weten dat men zich versneld wil
voorbereiden op de transformatie van de auto-industrie, oftewel: de overgang naar de elektrische auto.

De 65-jarige topman Dieter Zetsche zal om die reden volgend jaar mei voortijdig aftreden.
In 2016 werd zijn contract nog verlengd tot eind 2019. Zetsche wordt in mei 2019 opgevolgd door de Zweed
Ola Källenius, die nu hoofd ontwikkeling is bij het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart.
Källenius wordt de eerste niet-Duitser die aan het hoofd komt te staan van het Duitse autoconcern.

Bron: https://bit.ly/2Il9Fx2
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5191
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Steve-O » wo 26 sep, 2018 11:14

Het lijk tme niet dat Funky Dude criteria had moeten stellen, daar we het in dit topic over de productie van voor het openbare weg goed te keuren EV's hebben. Beetje flauwe reactie.

Het linkje van Roeland is om diverse redenen zeer interesant. Naast het feit dat een (al dan niet commercieel) initatief tot voorlichting en advies is aan te moedigen, staat er in het begin iets wat het probleem van de beperkingen van onze huidige infrastructuur aanduidt; quote: "Elektrische voertuigen zijn stroomvreters. Neem plug-in hybrides zoals de Mitsubishi Outlander, Volvo V60 of Volkwagen Golf GTE. Zij verbruiken bij het opladen ongeveer evenveel stroom als vijf wasmachines die tegelijkertijd aan staan. Volledig elektrische auto’s als de BMW i3 of Tesla Model S verbruiken nog meer: tien tot twaalf wasmachines die op volle toeren draaien."

De zin daaronder gaat over kostenbesparing in het huishoudboekje op lange tot zeer lange termijn, niet over een technisch alternatief dat voldoet aan die extreem hoge energiebehoefte tijdens het opladen. Het toepassen van zonnepanelen om je auto op te laden is dus geen alternatief maar een toevoeging. Niet voor niets luidt een van de mogelijke adviezen het laten installeren van een krachtstroomaansluiting (met een hoger vastrechttarief). Hoeveel krachtstroomaansluitingen kunnen er in een woonwijk naastelkaar bestaan en 12 wasmaschines tegelijk (grofweg 24kWh per Teslahuishouden) bedienen, zonder dat de omgeving hier hinder van gaat ondervinden in hun stroomleverantie? (deskundigen op dat gebied hier?)
Tel daarbij de toename aan behoefte in electriciteit gedurende herft-winter-voorjaar vanaf het moment dat onze CV's niet meer op gas mogen/kunnen draaien. Dat is geen kattepis.

In Voorburg wordt momenteel een distributiecentrale van Stedin volledig verbouwd en voorzien van nieuwe trafo's. Ik ga ervanuit dat men daar aan het upgraden is. De verbouwing nadert inmiddels de termijn van een jaar. Logischerwijs mede omdat de bestaande leverantie ook gewoon door moet gaan. In de plannen van Stedin tref ik deze locatie niet aan (te klein of onderdeel van een regio?).Maar de termijnen voor aanpassingen beslaan meerdere jaren of zelfs decennia. http://kcd2015.stedin.net/elektriciteit ... aatregelen Je ziet dat men bezig is maar in de beschrijving van de mogelijke scenario's beschouwt men de meest extreme situatie als een stijgging van slechts 3% tussen 2020 en 2025. (zie: http://kcd2015.stedin.net/elektriciteit ... scenario-s) DIt ligt wel heel ver af wat je kunt berekenen bij stijgingen zoals zijn te berekenen bij grootschalige veranderingen zoals hierboven omschreven.

Volgens mij zijn we er helemaal niet klaar voor. Wie kijkt er al om naar een electrische CV? Gaat de prijs per kWh omlaag? Zo nee, hoe gaat de politiek ons straks de stijging in de energierekening goed praten?
Voorbeeld: Van 1500m3 gas + 1500kWh E1+E2 naar 0 m3 gas naar 9 maanden per jaar 1000-5000kWh per maand? Wie heeft daar al eens over nagedacht? (En dat is exclusief de behoefte van je EV, he?, dat komt er dan nog bij!)

In de jaren '20 van de vorige eeuw heeft de mensheid gekozen voor aardolie boven electriciteit. Hetgeen qua milieuvervuiling op het eerste gezicht een domme zet was. Wel had de ontwikkeling van de accu en eventueel verbeterde recyclebaarheid een feit kunnen zijn. We kunnen achteraf moeilijker inschatten hoe impact van electrisch vervoer op het mileu zou zijn geweest. Nu hebben we wel kennis van die feiten en veel betere mogelijkheden om calculaties voor de toekomst te maken.
M.i. is het niet verstandig om blindeling een overheid te volgen, waarvan de besluiten mede gevormd worden door de belangen van grote commerciële spelers. Het mag niet zo zijn, dat de ontwikkeling van een alternatief als waterstof door een korte termijnvisie aan de kant wordt geschoven. Er moet ruimte blijven voor andere ontwikkelingen naast de EV.
Voor de korte termijn zie ik persoonlijk meer grootschalige migratie naar hybrides (met een verscheidenheid aan brandstoffen; en dat zegt wat als ik dat uit als Priushater), dan volledig, eens en voor altijd een onomkeerbare keuze maken voor puur en alleen EV.

Als we het branstofverbruik kunnen halveren op de korte termijn, hebben we daar meer aan dan een hoger percentage over een onafzienbare termijn. Als we vandaag overstappen op hybrides met turbo en slimme software, gaan die auto's zeker de tijd mee die we nodig hebben voor een volledige transitie.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7220
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door RoelandV » wo 26 sep, 2018 12:16

@Steve-O: ik heb bewondering voor de manier waarop je jouw visie hebt beschreven en onderbouwd.
Toch geloof ik zelf niet meer in een toekomst voor de hybride auto, tenminste niet in ons land.

In 2017 was al sprake van een dramatische daling in de verkoop van hybride auto’s en die is volgens de BOVAG structureel.
De jarenlange populariteit van de hybride auto’s in Nederland was voornamelijk te danken aan de gunstige fiscale regels voor zakelijke rijders.
Staatssecretaris Wiebes stelde in 2015 de regels bij en nu moet dus voor de hybride auto gewoon 22% bijtelling moet worden betaald.
Ik denk zelf dat dit komt door uiterst lakse wijze waarop door zakelijke rijders werd omgegaan met de hybride-auto's. Men reed gemakshalve
niet of nauwelijks elektrisch.

Het aandeel van de plug-in in de automarkt daalde van ruim 12 procent in 2015 naar 5 procent nu (het betreffende artikel is van begin 2018).
De BOVAG ziet de toekomst voor de hybrides somber in. Intussen maakt de volledig elektrische auto voorzichtig zijn opmars:

‘Op het totaal aantal verkochte auto’s vertegenwoordigen de elektrische auto’s nu nog maar 1,4% marktaandeel, maar de verwachting is dat dat snel toeneemt zodra er meer modellen van grote fabrikanten op de markt komen, tegen redelijke prijzen en met een grotere actieradius. Nu zijn er maar enkele merken die praktisch bruikbare elektrische auto’s op de markt brengen met een actieradius van zo’n 400 kilometer.’

Bron: https://leasescanner.nl/sombere-toekomst-hybride-autos/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5191
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Steve-O » wo 26 sep, 2018 13:05

@RoelandV: dank je. Ik realiseer me ook dat onterechte fiscale voordelen, falende marketing tot nog toe en het afgrijselijke ontwerp van de Prius het product hybride geen goed hebben gedaan. De huidige hybridemodellen van Toyota kunnen daarentegen wel overtuigen.
Ja, smaak is natuurlijk een persoonlijke mening, maar in tegenstelling tot de Tesla's is het gewoon een asexy mobiel.

Ik weet niet hoe het wereldwijd zit, maar in Nederland zorgen subsidie of belastingvoordeel klaarblijkelijk voor meeloperij. Als je kijkt naar hoeveel miljarden euro's/dollars/whatever Volkswagen kwijt is aan de aftermath van Dieselgate, zou dat geld beter besteed zijn geweest aan een stijlvol en een financieel nog aantrekkelijke alternatief op de Toyota's. Maar de Duitsers en (ook de Fransen trouwens) dachten kennelijk meer te kunnen verdienen aan viezere auto's dan aan schonere.
Het zou voor de VAG-groep een goed idee zijn, om te onderhandelen over een hybride-alternatief op zeer korte termijn in ruil voor vermindering van de boetes. Sterker nog, er staan duizenden VW's in Amerika op parkeerterreinen gestald waar men voor lage kosten een hybride motor in kan plaatsen.
Mogelijk valt er zelfs zonder boetevermindering valt daar nog met milieuwinst aan te verdienen. Zeker als je daarbij je reputatie bij in verdisconteert.

Gebruikersavatar
millerman
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 12046
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door millerman » wo 26 sep, 2018 13:31

Het grote nadeel van hybrides is dat je alles dubbel uitvoert. Je hebt een dubbele aandrijflijn die technisch complex is. Dat vraagt extra grondstoffen, extra onderhoud, extra gewicht en een dubbele infrastructuur voor brandstofvoorziening. Het is overduidelijk een tussenstap die niet houdbaar is op lange termijn. Waarom zou je daar op korte termijn dan op inzetten? Beter die grondstoffen, energie, kennis, tijd, geld etc inzetten voor een echt houdbare oplossing. Ik ben van kamp EV, maar ik zou nog altijd waterstof verkiezen boven hybride vanwege de focus op een einddoel en het voorkomen van tussentijdse verspilling.

En over die Solar Challenge: natuurlijk is dat flauw. Ik ging er vanuit dat het zo flauw was, dat wel duidelijk zou zijn dat het niet serieus bedoeld was.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7220
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door RoelandV » wo 26 sep, 2018 18:53

@Steve-O: Volkswagen bevindt zich in een (voor mijn gevoel) grijs gebied voor wat betreft de elektrische auto.

Enerzijds probeert men vanuit marketing-overwegingen zelf te komen tot een verbetering van het imago.
Het imago van het merk van de vieze diesels probeert men te veranderen naar producent van moderne elektrische auto's.
Om dat streven kracht bij te zetten maakte Volkswagen-topman Herbert Diess begin september bekend dat alle topmanagers
van VW in elektrische auto's gaan rijden om het goede voorbeeld te geven. Vooralsnog kunnen ze daarbij alleen kiezen uit
een elektrische VW Golf of VW Up.

Anderzijds wordt VW door met name de Amerikaanse overheid al sinds begin 2016 flink op de huid gezeten om elektrische auto's te gaan
bouwen (in de VS). In navolging daarvan heeft ook de Duitse overheid bij VW aangedrongen op meer plannen op dit gebied.
In de gerechtelijke procedures rond Dieselgate probeert Volkswagen op dit gebied haar goede wil te tonen, om strafvermindering te krijgen.

De situatie is nu zo complex, dat op dit moment voor mij niet meer geheel duidelijk is welke plannen op het gebied van elektrische auto's
door VW zelf zijn bedacht, en welke onder sterke druk van de Duitse en Amerikaanse overheid tot stand zijn gekomen.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5191
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Steve-O » do 27 sep, 2018 10:11

Ben benieuwd of die topmanagers echt in golfjes en upjes bij hun miljoenenvilla's aan willen rijden. Hoeveel zouden er niet stiekem liever in een gerebadge-de Tesla zitten? Maar goed, ze moeten door het "stof", he?

@Millerman: Een hybride is niet (veel) zwaarder dan een EV, omdat er minder accu's in zitten. Ik zeg niet dat de ontwikkeling op het gebied van EV tot een halt moet worden gebracht. Met de huidige verkoopaantallen kan dit ook prima. Maar Toyota heeft bewezen dat het kan. Het aantal mensen dat SAABs van 10-40 jaar oud blijven rijden is 'relatief laag in aantal'. De meeste mensen vervangen hun auto tussen de 3 en 10 jaar. Als hybride de standaard wordt in de komende 10 tot 15 jaar, heeft dit ook qua milieu positieve consequenties voor de markt van tweedehands auto's.

Het duurt nog wel een aantal decennia voor we echt om kunnen naar de EV. Zie mijn uiteenzetting over de "expansiedrift" van netbeheerder Stedin. Je kunt ervan uitgaan, dat soortgelijke scenario's ook bestaan voor de overige netbeheerders in NL. Nu kun je me verwijten, me nu plots te beperken tot NL. Maar ik stel me voor dat grotere landen met grotere netwerken minstens dezelfde tijd of zelfs langer nodig hebben voor de nodige aanpassingen.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Theun49 » do 27 sep, 2018 16:47

Die VW managers hebben binnenkort de nieuwe audi E-tron. Zelfde concern. Moet kunnen op de oprijlaan.
Volledig elektrisch uiteraard en er zijn al tienduizend aanbetaald. https://insideevs.com/audi-10000-pre-orders-etron/
Bij Tesla komt de productie van de III op toeren. Leuke anekdote over een Jaguar dealer die ze bij zijn buurman binnen zal rollen:
https://insideevs.com/jaguar-dealer-tesla-store/

Hebben we het nou nog steeds over hybrides? Nee toch. Echt jaren 90. En hier in NL nog net even wat langer als fiscaal kado voor ondernemers.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5191
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Steve-O » vr 28 sep, 2018 14:57

Audi E-tron gister toevallig voor het eerst in een TV-reclame voorbij zien komen.

Die laatste opmerking is echt bullshit! Zeker als je naar de specs van de E-torn kijkt. Het belangrijkste argument voor de meeste mensen is nou juist de laadtijd en de actieradius. Een Hybride rijdt altijd, punt.

Quotes form https://www.trustedreviews.com/news/aud ... 19-3582038:
- thuisaansluitng 11.000 Watt AC nodig voor volledig opladen in 8 uur tijd. (zie, daar heb je die wasmaschines weer)
- 30 minuten laadtijd tot 80% lading mits je over een aansluiting van 150 kilowatt beschikt en dan toch nog een kortere actieradius!

En wat voor idioot besluit om gewone spiegels door camera's te vervangen die stroom gebruiken en dus je actieradius verder beperken. Gewone spiegels voldoen prima. Het enige voordeel is misschien het kleinere te verwarmen oppervlak (het cameraoog i.p.v. een hele spiegel, als er al sprake is van verwarming.

Voorlopige conclusie: technische ontwikkelingen gaan langzaam en wat er uitgebracht wordt draait vooral om gadgets. Voor het milieu/klimaat gebeurt er weinig tot niets anders dan het verplaatsen van uitstoot van de openbare weg naar de electriciteitscentrales. Dat duurt dus duidelijk te lang.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12907
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Henk-Jan » vr 28 sep, 2018 17:35

Steve-O schreef:
vr 28 sep, 2018 14:57
En wat voor idioot besluit om gewone spiegels door camera's te vervangen die stroom gebruiken en dus je actieradius verder beperken. Gewone spiegels voldoen prima. Het enige voordeel is misschien het kleinere te verwarmen oppervlak (het cameraoog i.p.v. een hele spiegel, als er al sprake is van verwarming.
Nou ja, spiegels leveren ook extra luchtweerstand op natuurlijk. Ik kan me best voorstellen dat het elkaar opheft qua verbruik van joules.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

's Weekends: 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY67) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Pap's huidge: 9-3 lpt -> DionHPT (MY02) 2019 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Theun49 » vr 28 sep, 2018 21:05

Kijk, dat vraagt even verder doordenken en meegaan met de tijd.
Saab 9-3 2.0i automaat 160dkm+. Next: geen turbo, maar elektro.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5191
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Steve-O » vr 28 sep, 2018 22:32

Hmmm, dus de hype van het nieuwe is belangriijker dan het werkelijk besparen van energie en verminderen van uitstoot. Schiet mij maar lek dan. Dit gaat nergens meer over. ;-|+
Laatst gewijzigd door Steve-O op za 29 sep, 2018 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7220
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door RoelandV » vr 28 sep, 2018 23:25

@Steve-O: ik kan me voorstellen dat je zo denkt.

Helaas is de realiteit dat de keuze voor een bepaalde energie (benzine, diesel, elektrisch, hybride, waterstof etc.)
in hoge mate bepaald wordt door marketing- en R&D-specialisten van een autofabrikant.

Die nemen bij hun keuzes die politieke besluitvorming van de EU (uitstoot, subsidies, emissie-eisen etc) als uitgangspunt.
Dat zullen ze wel moeten want een nieuw model dat niet inspeelt op de politieke eisen en wensen van de EU is gedoemd te mislukken.

Probleem bij dit alles is dat men in de politiek zelden diep nadenkt (laat staan men over een langere periode vooruitkijkt).
Kijk naar de miskleunen bij de voormalige bijtellingsregels voor hybrides: voor het milieu hebben ze NIETS opgeleverd.
NU scoren bij de achterban vindt men veel belangrijker en dat maakt dat we uitkomen op een soort politieke compromis-
oplossingen die niet optimaal zijn voor wat betreft het besparen van energie en het beperken van de uitstoot.
Keep on smiling!

henkmarius
Geregistreerd lid
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 21:37
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door henkmarius » vr 28 sep, 2018 23:40

RoelandV schreef:
vr 28 sep, 2018 23:25

Kijk naar de miskleunen bij de voormalige bijtellingsregels voor hybrides: voor het milieu hebben ze NIETS opgeleverd.
Waar baseer je dat op? Is dat onderzocht?
9-3 estate 1.8t 2008/3 inch rvs downpipe/MapTun uitlaat/14T aero turbo/upgraded intercooler/DionHPT tune/Maptun koppeling

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 7220
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door RoelandV » za 29 sep, 2018 8:14

Jazeker, dat was ook de aanleiding om te stoppen met die miskleun-regeling:
'We hadden er nooit aan moeten beginnen'
Staatssecretaris Wiebes hekelt PHEV-subsidies

Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes laat zich kritisch uit over de belastingvoordelen die de afgelopen jaren
door zijn voorgangers zijn toegekend aan 'auto's met een stekker'. In een exclusief interview met AutoWeek concludeert hij:
"We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen."
Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/staatsse ... subsidies/
Keep on smiling!

Plaats reactie