SAAB/NEVS

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
Arbilen
Geregistreerd lid

Re: SAAB/NEVS

Bericht door Arbilen » do 22 aug, 2013 9:57

Ondanks dat ik gewend ben aan nieuwe (lease)auto's is mijn ex 9-5 Vector van 2003 voor mij nog steeds de meest ultieme auto die ik voor ogen heb als ik zelf zou mogen kiezen. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb niet zoveel ervaring met de klasse BMW 5, Audi A6 en Saab 9-5 NG. MIsschien als ik daar in zou hebben gereden, dat ik de enorme kloof met 10 jaar oude Saabs zou herkennen en de kansloosheid van de vernieuwde productie van 9-3 van voor 2006 beter zou kunnen inschatten. Ik kan op dit moment alleen maar erg blij zijn en ook hopen op een gepimpte 9-5 zoals BAIC hem nu maakt in China (maar dan iets meer Europa-like) als volgend NEVS product.... Laat alsjeblieft komen :-)

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 22 aug, 2013 10:19

Concurreren met A-merken kun je in ieder geval wel vergeten met een chassis van 10 jaar oud. Ik denk dat het vooral de bedoeling is om te gaan produceren voor de oost, als ik dat zo inschat.

Maar misschien ben ik te negatief. We gaan het zien.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 22 aug, 2013 11:09

Misschien zijn we gewoon te verwend :-)

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » do 22 aug, 2013 12:18

Saab van 10 jaar oud rijdt beter dan een Prius mag ik aannemen en allerlei ander inferieur blik. Heb laatst weer eens in onze oude 9.5 Aero gereden van bj 2000 en ik moet zeggen dat dat heel wat beter over de weg gaat dan ons 2011 koekblik van heden. Maak me dus geen zorgen voor NEVS wat dat issue betreft.

Het gevaar zit m.i. in een heel andere hoek en dat is de markt voor hybride / elektrische voertuigen. :idea:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 22 aug, 2013 15:22

Als het iets origineels is, is het weer niet "zoals vroeger". Er is geen kok die naar alle monden koken kan.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 22 aug, 2013 15:34

wijze woorden, millerman! Als er Saab op staat en het ding is in Trollhattan gebouwd is het wat mij betreft een Saab. Ik vind 't dus erg goed nieuws. Ook al rijd ik tegenwoordig in een V*lv*.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 22 aug, 2013 15:46

zolang het iets meer is dan louter badge engineering (9-7, 9-2) wel ja.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 22 aug, 2013 15:48

to each his own :-)

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » do 22 aug, 2013 15:56

9323 schreef:Als er Saab op staat en het ding is in Trollhattan gebouwd is het wat mij betreft een Saab.
Saab is meer dan een badge op een auto of de plaats waar het gemaakt is. De 9-4X was dus geen Saab? Of de Saabs die in Finland, Belgie of Denemarken zijn gemaakt?

Saab voor mij was Saab Automobile AB, de werknemers, de mensen die de auto's ontwikkelden, het merk zelf, de auto's, Trollhattan, de importeurs, Saab marketing, Saab USA. Saab Nederland, JAJ, Zweden en nog veel meer. Nu is er slechts een fabrieksgebouw en de naam Saab die nog over is. En een Chinees bedrijf dat helemaal niet geinteresseerd is om het voort te zetten zoals het was. Nee, voor mij is Saab verleden tijd.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 22 aug, 2013 16:07

ok, ik chargeerde wellicht een beetje. Wilde slechts aangeven dat ook Saabs uit het GM-tijdperk en daarna wat mij betreft Saabs zijn, behalve de wat al te cynische stukjes badge-engineering.

Ben niet met je eens dat Saab voorgoed verleden tijd is. Dit zijn misschien humble beginnings, maar je weet maar nooit waar het allemaal toe kan leiden.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 22 aug, 2013 17:17

Morgan verkoopt ook succesvol auto die niet veel verschillen van modellen van voor WO2 :lol:

Wat jammer dat NEVS min of meer de zaak nu al 2 jaar in de mottenballen heeft gehouden, allemaal verloren tijd en geen opbrengsten.

Maar dat er in Trollhattan weer wat te doen is dat is een positief punt voor deze regio. Theoretisch is het maken van auto's in Zweden al een minpunt wegens de uitsluiting, hoge lonen en die dure Zweedse kroon. Dus die wagens worden misschien ook nog te duur voor wat het is.

Die Chinezen hebben niet goed nagedacht over het feit waarom Saab al jaren geen winst maakte en uiteindelijk zelfs failliet ging. Mensen betalen geen cent meer extra voor een Zweedse auto. Die waren vroeger zowel in Europa als de VS populair. Tegenwoordig rijden zelfs de Zweden vooral in een VAG product als je de verkoopcijfers moet geloven.

troll-01
Geregistreerd lid

Bericht door troll-01 » do 22 aug, 2013 18:21

Ach, je hebt het Saab virus of niet...ik moet nu echt een andere auto naast mijn 30 jaar oude 900 classic die 2 jaar geleden nog even thuis mocht kijken (Trolhattan).. Sta te twijfelen tussen een V*VL*V70 2.5TD of een 9.5 3.0V6TD
En als ik dan nu lees dat er toch weer Saabjes gebouwd worden dan slaat de wijzer al weer heel snel richting de 9-5...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 22 aug, 2013 18:32

troll-01 schreef: ... 9.5 3.0V6TD...
Dat is toch een halve Isuzu...?
wulf schreef:... voor mij is Saab verleden tijd.
Voor mij ook.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 22 aug, 2013 18:50

Zo lang er door Zweden in de oude Saabfilosofie auto's gebouwd worden in Trolhattan, leeft Saab. Anders moet je Volvo ook afvoeren als Zweeds merk... En daarnaast kon je in 1985 een Saab 90 met in de basis dezelfde auto als de Saab 99 die eind jaren '60 geïntroduceerd werd ook niet vergelijken de toen innovatieve Ford Sierra. Toch zaten ze wel in hetzelfde prijssegment en waren er genoeg die de toen pas geïntroduceerde budget Saab kochten, terwijl ze ook in state of art jaren '80 technologie konden rijden. Dus die kansarmheid voor 2006 technologie van 9-3SS en 9-5OG in 2013 zie ik zelf echt nog niet zitten.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » do 22 aug, 2013 18:53

Arbilen schreef:...en waren er genoeg die de toen pas geïntroduceerde budget Saab kochten...
Hoeveel 90's zijn er ook al weer verkocht?

Gesloten