Maar als exponent van het oude Zweedse denken (safety, stoer, degelijk en eigenzinnigheid), vind ik ze de plank mis slaan....
Weet ik eigenlijk niet.... als je stoer, degelijk en eigenzinnig ziet als groot en vierkant heb je wel gelijk.
Kijk je naar bijvoorbeeld Safety, is met de huidige NCAP standaard natuurlijk wel een lastig begrip geworden. Vrijwel elke auto krijgt 4 of 5 sterren (voor wat het waard is) en dat is in de ogen van de gemiddelde autokoper "dus" een veilige auto. In hun uitingen blijven ze er echter nog steeds op hameren en dat doen ze toch wel goed! Elke keer weer een paar nieuwe piefjes en pafjes waarmee ze de eerste claimen te zijn waardoor de auto's nóg veiliger worden. Of het nu waar is of niet....
Als je kijkt naar de model opvolging van bijv. de 240 Polar, naar de 740, V70classic, V70 vanaf 2001 e.v. vind ik daar wel een mooie "evolutie" in zitten: met behoud van kenmerken uit de voorgaande editie de auto steeds een beetje moderner maken en meer gericht op het op dat moment heersende design in de autowereld.
Op dit moment vind ik (persoonlijk) een Volvo nog steeds herkenbaar. En een duidelijke onderscheidend model voor degene die niet in een mainstream VW/Audi, BMw of Merc. wil rijden, maar kan of wil shoppen bij een zgn "premium" merk.
Dus eerst maar eens onderzoeken wat je klant wil en dat heb ik bij NEVS nog niet gezien.
Om dat te doen, zullen ze toch met een (aantal) ontwerpen op de grote auto-shows moeten gaan staan om reacties van pers en publiek te peilen. En dat hebben ze idd nog niet gedaan.
Nu blijft het bij een hoop speculaties en wat vage persberichtjes en dan wordt het natuurlijk wel lastig....