SAAB/NEVS

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
djairo
Geregistreerd lid

Re: SAAB/NEVS

Bericht door djairo » zo 24 mar, 2013 20:30

JanJunior schreef:Ik heb altijd begrepen dat de Castriota-ontwerpen niet in het faillissement zaten.
Dus niet dit gedrocht:
Afbeelding
en daar kan ik alleen maar gelukkig mee zijn want veel Saab is het niet.

Jan

Hoe langer ik dit"gedrocht" bekijk, hoe mooier(eigenzinniger dus typisch Saab) ik het vindt, toen ik de 9.5 NG enige jaren voor het éérst op foto zag vondt ik het afschuwelijk, nu is het één van de mooist en eigenzinnigste auto's van het moment.
Weet uit ervaring dat wanneer ik een auto vanaf het éérste moment"wow" vindt ik er snel op uitgekeken geraak(vb nieuwe Mazda6 estate, Hyundai I40, BMW 5 Touring, Audi A6 Avant).
Dus ik denk dat in dit gedrocht nog genoeg Saab ziel zit.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » zo 24 mar, 2013 21:17

djairo schreef:Hoe langer ik dit"gedrocht" bekijk, hoe mooier(eigenzinniger dus typisch Saab) ik het vindt, toen ik de 9.5 NG enige jaren voor het éérst op foto zag vondt ik het afschuwelijk, nu is het één van de mooist en eigenzinnigste auto's van het moment.
Weet uit ervaring dat wanneer ik een auto vanaf het éérste moment"wow" vindt ik er snel op uitgekeken geraak(vb nieuwe Mazda6 estate, Hyundai I40, BMW 5 Touring, Audi A6 Avant).
Dus ik denk dat in dit gedrocht nog genoeg Saab ziel zit.
Ah, ik ben dus niet de enige die dit heeft (en ook nog met dezelfde auto's, behalve die Audi, die heb ik nooit wat gevonden...).

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 24 mar, 2013 21:37

nee, ook ik heb dat altijd

bijna alle renaults vind ik de eerste keer wel aardig, maar naar een tijdje vindt ik nu juist dat de meest outbollige types die er rond rijden.

wat dat plaatje van die saab betreft, dat ene bultje op de kap weg, 300 pk turbotje + 4 WD en aero uitvoering max 1300kg en iedereen hier op het forum staat er bij te kwijlen :-P+
de achterkant lijkt mij wat minder

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 24 mar, 2013 21:43

djairo schreef:Dus ik denk dat in dit gedrocht nog genoeg Saab ziel zit.
Dit ontwerp gaat echt vervelen. De vele ("spier") accentuerende lijnen en vouwen gaan echt heel erg vervelen (een eigenschap van veel auto's van het moment). De 9-5NG daarentegen is erg "clean" van ontwerp. En daarmee juist onderscheidend.

Maar goed dat zijn mijn 2 centen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 24 mar, 2013 23:55

Vergeet die geamputeerde lijnen bij de wielkasten niet!
... maar naar een tijdje...
Oei, auw

Toch blijven die "Booties" funky http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... uWg86e9V60

Peters 9-3
Geregistreerd lid

Re: Saab 9.3 nog dit jaar in produktie?

Bericht door Peters 9-3 » ma 25 mar, 2013 0:02

RoelandV schreef:@Peters 9-3: ik begrijp dat je niet bepaald enthousiast bent over het ontwerp.
Maar.... kun je ook aangeven welk ontwerp je dan WEL mooi vindt?

Ze zouden eigenlijk een mini variant moeten maken van het 2012 model van de 9-5, die auto klopt helemaal.
Het is met name idd de achterzijde die erg merkwaardig is op de foto in dit topic.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 25 mar, 2013 3:03

N207 schreef:Ik sprak gisteren een Saab dealer die me vertelde dat ze door NEVS benaderd zijn om het dealerschap weer op te nemen in de (nabije) toekomst. Na een positieve reactie wordt men daar nu op de hoogte gehouden. Er zullen deze zomer (juni-juli) 10 tot 40 Saab/NEVS 9-3 SS-en gebouwd worden die voornamelijk gebruikt zullen worden voor allerlei tests e.d. Hij wist me overigens niet te vertellen of het gaat om de "oude" 9-3 met enige aanpassingen of om een ander model, al dan niet op het Phoenix platform.
Niet alleen Stolk, ook bij SAAB Harteveld in Delfgauw!

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » ma 25 mar, 2013 10:38

Jaja... en als er 1 of ander onbekend Chinees logo op de voorplecht te vinden was, dan wil ik de paar mensen die het een mooi ontwerp vinden nog wel eens horen... ;-(+

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » ma 25 mar, 2013 11:02

Nou nou Ralph, dat gaat me wat te ver. Ik vind dit ontwerp niet echt heel erg mooi, maar ook niet afschuwelijk. Ik sluit me helemaal aan bij Djairo, het ontwerp gaat wennen en me steeds beter bevallen!

Ik kan me de 900ng intro nog heel goed herinneren en was in eerste instantie ook niet laaiend enthousiast, net zo min als bij de 9-3SS. Ik vind het juist zo jammer dat Saab niet meer bestaat omdat ze het lef hadden/hebben om met modellen te komen die niet (direct) door iedereen werden toegejuichd. Meeste mensen in mijn omgeving vonden 900 classic, 99, 900ng en 9-3 og maar vreemde niet gangbare modellen. 9-5 en 9-3 SS waren veel meer geschoeid op een mainstream ontwerp en werden door die zelfde kennissen veel meer geadopteerd als mooie auto's. Volvo overleeft het met de mainstreamers V40, S60 en XC60, klopt, maar erg blij word ik er niet van!

Meest eigenzinnige automerk van dit moment, Subaru, staat ook bekend om de keuzes voor aparte minder toegankelijke modellen. Ik hoop dat die ingeslagen weg aangehouden wordt met een Saab :-)

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » ma 25 mar, 2013 12:14

Jaja... en als er 1 of ander onbekend Chinees logo op de voorplecht te vinden was, dan wil ik de paar mensen die het een mooi ontwerp vinden nog wel eens horen...
Wellicht een paar, maar dus niet allemaal.
Zijn overigens voldoende Saab-modellen die niet om aan te gluren vind. (Ja, ook een aantal van de "echte" volgens de Die-Hard saabisten)....
Volvo overleeft het met de mainstreamers V40, S60 en XC60, klopt, maar erg blij word ik er niet van!
Ik wel! :D

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » ma 25 mar, 2013 12:20

Edward9-5 schreef:
Volvo overleeft het met de mainstreamers V40, S60 en XC60, klopt, maar erg blij word ik er niet van!
Ik wel! :D
Even nuanceren dan Edward. Ik vind het an sich mooie auto's en zou ook als dienstauto graag een een V40 of S60 rijden, laat daar geen misverstand over bestaan. Veel beter dan zo'n veel te dure en saaie VW op de stoep. Maar als exponent van het oude Zweedse denken (safety, stoer, degelijk en eigenzinnigheid), vind ik ze de plank mis slaan....

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » ma 25 mar, 2013 12:27

Feit: mainstream auto's verkopen en elke verkochte auto levert (als je het goed doet) geld op.
Als je als producent wil blijven bestaan heb je dat soort producten domweg nodig.

Produceren waar de (potentiële) klant om vraagt, dat hoeft niet per se mooi te zijn... het gaat uiteindelijk alleen maar om de marge.
Dus eerst maar eens onderzoeken wat je klant wil en dat heb ik bij NEVS nog niet gezien.

mijn twee centen...
Afbeelding
Jan

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » ma 25 mar, 2013 12:41

Wij zitten er veel te emotioneel in Jan, jouw twee centen zijn wat mij betreft 2 euro waard, want je hebt helemaal gelijk!

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » ma 25 mar, 2013 12:56

Maar als exponent van het oude Zweedse denken (safety, stoer, degelijk en eigenzinnigheid), vind ik ze de plank mis slaan....
Weet ik eigenlijk niet.... als je stoer, degelijk en eigenzinnig ziet als groot en vierkant heb je wel gelijk.
Kijk je naar bijvoorbeeld Safety, is met de huidige NCAP standaard natuurlijk wel een lastig begrip geworden. Vrijwel elke auto krijgt 4 of 5 sterren (voor wat het waard is) en dat is in de ogen van de gemiddelde autokoper "dus" een veilige auto. In hun uitingen blijven ze er echter nog steeds op hameren en dat doen ze toch wel goed! Elke keer weer een paar nieuwe piefjes en pafjes waarmee ze de eerste claimen te zijn waardoor de auto's nóg veiliger worden. Of het nu waar is of niet....

Als je kijkt naar de model opvolging van bijv. de 240 Polar, naar de 740, V70classic, V70 vanaf 2001 e.v. vind ik daar wel een mooie "evolutie" in zitten: met behoud van kenmerken uit de voorgaande editie de auto steeds een beetje moderner maken en meer gericht op het op dat moment heersende design in de autowereld.
Op dit moment vind ik (persoonlijk) een Volvo nog steeds herkenbaar. En een duidelijke onderscheidend model voor degene die niet in een mainstream VW/Audi, BMw of Merc. wil rijden, maar kan of wil shoppen bij een zgn "premium" merk.
Dus eerst maar eens onderzoeken wat je klant wil en dat heb ik bij NEVS nog niet gezien.

Om dat te doen, zullen ze toch met een (aantal) ontwerpen op de grote auto-shows moeten gaan staan om reacties van pers en publiek te peilen. En dat hebben ze idd nog niet gedaan.
Nu blijft het bij een hoop speculaties en wat vage persberichtjes en dan wordt het natuurlijk wel lastig....

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » ma 25 mar, 2013 13:29

Je ziet de traditionele Volvo rijder dan meestal ook nog in een V70 rijden. V40, S60 trekt toch een publiek dat makkelijker switched in merken. Van die trendhoppers die je vanaf (ik) de jaren '90 van Mazda 6 naar Ford Mondeo naar Alfa 156 naar Audi a4, naar VW Passat, naar Volvo S60 enz... ziet stappen. Ik vind de S60 en V40 erg mooie modellen, maar als je de oogleden toeknijpt en tussen de wimpers doorkijkt, zie je niet meer direct dat het om een echte Volvo gaat. Ik zie op de snelweg een 900 classic, een 900ng en 9-3og ook op vele honderden meters afstand. De 9-5 en 9-3ss haal ik regelmatig door elkaar met bijvoorbeeld BMW's 3 serie of zelfs een oud model Mitsubishi Carisma...

Gesloten