SAAB/NEVS

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 02 feb, 2010 20:58

GM is trouwens ook gezellig bezich in de States komen ze toevallig ook in 2012 met de opvolger van de BLS, die heet nu de ATS. Dat wordt een concurrent van de nieuwe 9.3 in de States. Met de Buick Lacrosse en Regal hebben ze dan een hele vlot om Saab 9.5 en 9.3 kopers weg te lokken.

Tuur
Geregistreerd lid

Bericht door Tuur » di 02 feb, 2010 21:20

carlsson schreef:@jeroentje 9-3,
.... maar of Saab nu beter af is zonder zware GM donaties, die gedurende al bijna 20 jaar noodzakelijk waren, blijft ook de vraag. Voor dat soort financiële injectie heeft heeft VM ook geen geld, want die aankoop is met heel veel kunst en vliegwerk tot standgekomen.
Die hele donatie kwestie ligt toch iets genuanceerder en hieraan moet je je niet teveel spiegelen. Er is niets makkelijkers om manager te spelen als er voldoende geld in de kas zit. Lekker makkelijk allemaal. In plaats van hard ingrijpen (herstructureren/reorganiseren ect.) worden verliezen gewoon aangevuld met geld. De daadwerkelijke oorzaken worden hierdoor niet opgelost, maar voor je uitgeschoven. GM heeft dat bij Saab jarenlang gedaan, zonder echt in te grijpen in de bedrijsvoering of zich druk te maken over het teloorgaan van het Saab-gevoel en de hieraan gerelateerde afnemende omzet. Goed beschouwd geven die donaties juist aan dat het management van GM gewoon heeft gefaald. Gelukkig zal dat bij VM zeker anders liggen. Die hoeft daar niet veel geld in te pompen zoals GM dat jarenlang heeft gedaan. Met een goed business-plan waarin de afzet van nieuwe modellen kan worden gegarandeerd en nieuwe klanten kunnen worden aangetrokken met aansprekende modellen zal Saab gewoon in staat zijn op eigen benen te staan. Daar ben ik van overtuigd.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » di 02 feb, 2010 21:25

Boterbloem schreef:Is er trouwens al een definitief logo voor het nieuwe concern?
VM gaf donderdag aan dat er geen nieuwe logo's komen.

BMWillem
Geregistreerd lid

Bericht door BMWillem » di 02 feb, 2010 22:02

Kijk die let al meteen op de kosten...
Ga maar eens na... wereldwijd een nieuw logo introduceren.... :bigeyes: :facts:

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » di 02 feb, 2010 22:41

Tuur schreef: Lekker makkelijk allemaal. In plaats van hard ingrijpen (herstructureren/reorganiseren ect.) worden verliezen gewoon aangevuld met geld. De daadwerkelijke oorzaken worden hierdoor niet opgelost, maar voor je uitgeschoven. GM heeft dat bij Saab jarenlang gedaan, zonder echt in te grijpen in de bedrijsvoering of zich druk te maken over het teloorgaan van het Saab-gevoel en de hieraan gerelateerde afnemende omzet. Goed beschouwd geven die donaties juist aan dat het management van GM gewoon heeft gefaald. Gelukkig zal dat bij VM zeker anders liggen. Die hoeft daar niet veel geld in te pompen zoals GM dat jarenlang heeft gedaan.
Zo wat een wijze woorden, je zou haast zeggen dat je erbij was. Is dat zo? Ja mensen GM heeft het helemaal verkeerd gedaan. Voor GM was Saab een klein bedrijfje ergens in Europa ja, maar het blijft wel een bedrijf he. Ze gaan er niet steeds maar geld inpompen, en ach we zien wel hoe het gaat, winst ach ja is wel leuk ja. Tuurlijk niet! als GM er echt van af wou hadden ze dat heus wel eerder gedaan hoor. En nu zouden er aansprekende modellen komen? Nou ik vindt de huidige modellen ook Saab waardig hoor. En de nieuwe 9-5 is ook onder GM "juk" ontworpen, en daar is iedereen vol lof over. En voor wat betreft managen, dat is wat VM nu juist niet kan, hij laat zijn hart teveel spreken, de autopassie. Gelukkig blijven de huidige managers aan, zal altijd beter zijn dan VM.

En vwb logo. Waarom zou er ook een ander logo moeten komen, er staat nu toch ook niet Saab/GM of GM/Saab. Zijn 2 aparte bedrijven.

Tuur
Geregistreerd lid

Bericht door Tuur » di 02 feb, 2010 23:19

Gripen schreef: Ze gaan er niet steeds maar geld inpompen, en ach we zien wel hoe het gaat, winst ach ja is wel leuk ja. Tuurlijk niet! als GM er echt van af wou hadden ze dat heus wel eerder gedaan hoor. En nu zouden er aansprekende modellen komen? Nou ik vindt de huidige modellen ook Saab waardig hoor. En de nieuwe 9-5 is ook onder GM "juk" ontworpen, en daar is iedereen vol lof over. En voor wat betreft managen, dat is wat VM nu juist niet kan, hij laat zijn hart teveel spreken, de autopassie. Gelukkig blijven de huidige managers aan, zal altijd beter zijn dan VM.
1) Inderdaad, hadden ze gewoon eerder Saab in de verkoop moeten gooien. Daar zit de kern. De signalen om dat te doen heeft GM niet goed opgepakt. Managen is immers ook strategisch vooruit zien. Gewoon stom geweest dat niet eerder te doen. Hadden ze ook nog meer kunnen cashen.
2) VM heeft de lijnen al uitgezet en het is wel VM geweest die heeft bepaald dat het huidige management aanblijft. Alvast een goed managementbesluit dat verder gaat dan alleen maar autopassie.
3) De 9-5 zit in het hogere segment. De massa moet je binnenhalen met de nieuwe 9-3. Het huidige model zit namelijk ook niet echt meer in de lift. Het nieuwe model moet hiervoor wel aansprekend zijn, wil je Audi en BMW-rijders over de streep trekken. Alleen met de 9-5 red je het niet. Ook dat heeft VM goed ingezien.
4) Kijk eerst nog eens even naar het programma "tegenlicht" van gisterenavond en zie hoe ontredderd GM Detroit heeft achtergelaten met slecht management. Trollhattän stond hetzelfde lot te wachten. Lovend woorden zijn aan GM dan ook zeker niet besteed. Bespaar je de moeite.

beschavingopwielen
Geregistreerd lid

Bericht door beschavingopwielen » di 02 feb, 2010 23:27

Ik weet niet of dit al ter tafel is gekomen, maar wat vinden jullie van die 9-4 X? Ik bedoel een in mexico gemaakte GM kloon midsize suv doet bij mij geen warme Saab gevoelens losmaken. Haal dat ding dan tenminste naar Trollhattan.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 02 feb, 2010 23:40

Dat ding naar Trollh halen kost teveel centen, en een groot deel van de doelgroep bevindt zich toch al in de VS.

Is de V50 voor jouw ook een kloon van een Focus? een A3 een kloon van een Leon/Golf? Is dat bezwaarlijk? Beoordeel een auto [Saab] nou eens op zijn merites, ipv op anale instincten.

Het ironische is, en daar zijn paginas in het verleden over geluld, dat de hele autobusiness doet wat Saab ten deel is gevallen, en iedereen vindt het fantastisch. Behalve bij Saab, en een enkel helderlicht inzake de X-type. De ironie zit em dus in het gegeven dat de acceptatie van massaproduktie en delen het succes is van vele merken, maar de ondergang van Saab is geweest. En daar doen Saab liefhebbers [of mensen die zich zo noemen] naar hartelust in mee. Als de 9-3 of 9-5 nou echt inferieure produkten geweest waren, was er nog iets van te begrijpen, maar er is keer op keer bewezen dat dat niet het geval is. Al was het maar dat de 9-5 veiligheids nummer 1 was, op dat inferieure Opel kloon materiaal.

Ik nie begrijpen.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » di 02 feb, 2010 23:54

beschavingopwielen schreef:Ik weet niet of dit al ter tafel is gekomen, maar wat vinden jullie van die 9-4 X? Ik bedoel een in mexico gemaakte GM kloon midsize suv doet bij mij geen warme Saab gevoelens losmaken. Haal dat ding dan tenminste naar Trollhattan.
Soms is het erg aantrekkelijk om een bepaald model niet in Europa te maken. Kijk bijv.naar de Volkswagen Fox. Dat is een hele scherpgeprijsde auto onderin het assortiment, die heel scherp worden aangeboden omdat-ie in Mexico wordt gemaakt.

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » wo 03 feb, 2010 0:15

beschavingopwielen schreef:Ik weet niet of dit al ter tafel is gekomen, maar wat vinden jullie van die 9-4 X? Ik bedoel een in mexico gemaakte GM kloon midsize suv doet bij mij geen warme Saab gevoelens losmaken. Haal dat ding dan tenminste naar Trollhattan.
Ik vind de 9-4X ook niets. Het is gewoon niet mijn auto, maar dat heb ik bij vrijwel alle SUV's. De wagen naar Tröllhattan halen zou inderdaad niet verstandig zijn. RoelandV heeft daarin wel een punt. Mijn mening daarover is; mooi de productie door laten draaien in Mexico en de wagen slijten aan de doelgroep. Opdat ze ervan mogen genieten, het is naar mijn mening toch een Saab.
VM heeft gezegd (vast niet letterlijk maar kwam daar wel op neer): 'na drie jaar zal de modellenserie vernieuwd worden' wat inhoud dat de huidige 9-4X over een jaartje of 6 toch wel uit het assortiment is gewerkt.
Persoonlijk ben ik zeer benieuwd naar de nieuwe 9-3. Volgens VM wordt dat weer een echte Saab Saab en dan zie ik dat nog wel een verkoop succesje worden... Lijkt mij prima, meer Saabs op de weg!

beschavingopwielen
Geregistreerd lid

Bericht door beschavingopwielen » wo 03 feb, 2010 0:33

Kom op zeg Jelger. Als je een Niche product bent moet je het JUIST hebben van je eigen karakter. En een "Zweedse" auto uit Mexico, give me a break!! Misschien bij een massaproduct maakt het niet uit waar het vandaan komt, maar bij alles wat ik aanschaf kijk ik waar het gemaakt wordt. Ik heb een zwak voor de eigenzinnge autofabrikant uit Zweden het sterke merk SAAB. Niet een badge of een naam maar de hele beleving erbij. En als ik aan Saab denk, denk ik niet aan Mexico.

En vergeet ook niet dat de Europese japanners (toyota oa) kwalitatief onderdoen voor de Japanse Japanners. En dat is een wereldconcern dus dat die aan outsourcing doen soit maar niet Saab. (tenminste niet buiten europa)

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » wo 03 feb, 2010 0:53

beschavingopwielen schreef:Dat is een wereldconcern dus dat die aan outsourcing doen soit maar niet Saab. (tenminste niet buiten europa)
Vergeet niet dat Saab nog maar net onder het juk van GM (een wereldconcern) vandaan is. Geef het merk een paar jaar de kans, die verdient het. Dan komt het vanzelf goed en gaat Saab hopelijk weer aan outsourcing doen omdat ze in Trölhattan dan gewoon op maximale kracht de grote vraag naar Saabs niet eens aankunnen. :lol:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 03 feb, 2010 1:09

In de VS is inmiddels de stemmingmakerij ook al begonnen...

http://www.foxnews.com/story/0,2933,584507,00.html

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 03 feb, 2010 1:20

Goed antwoord van GM, hopen dat iedereen er zo over denkt.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 03 feb, 2010 3:36

Hear hear. Wat een zeikfiguren zeg, die journalisten.
"We are declining to comment in any way on the specifics of any negotiations, as they were covered by confidentiality agreements. Our interest was in finding a buyer that could create a viable future for Saab, and we believe we did."

Gesloten