Autoweek: 9-4x in januari

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » di 08 jan, 2008 12:50

Het neusje van de zalm is wat mij betreft de neus van deze 9-4. Interieur belooft ook wel wat leuks te worden. Voor de rest een overbodige, 13-in-1-dozijn, wagen. En die kont: boring :bluesleep:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 08 jan, 2008 13:26

Dik apparaat, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit het eindontwerp is.
Zekere stylingelementen zullen er vast wel in terug komen... ;)

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 08 jan, 2008 14:01

Banninc schreef:Geen wauwmoment maar dat vind ik niet erg. Het is "gewoon" een erg mooie auto in mijn optiek...denk dat ze er goed aan doen volvo voor te blijven
Burrrrrps, wat is die dick man... Bah. Typisch geval van Automotive obesitas, vetter en dikker, maar geen toegevoegde waarde bieden. Biedt eens een familie wagen waar een gezin met 3 of 4 kinderen moeiteloos in kan reizen, geen invalidenbus a la Voyager, maar een lean and mean family moving machine, zoals de S-Max maar dan mooi...

roel schaap
Geregistreerd lid

Bericht door roel schaap » di 08 jan, 2008 14:19

Nouw ik kan niet meteen zeggen dat ik zeer tevreden ben! Had er meer van verwacht! Maar..... ik vind het vaak zo dat een saab mooier wordt naarmate hij langer in productie is en/of een faceliftje ondergaan heeft. Dat betekend dus dat een auto tijdloos is. Ik zit deze 9-4x nu een tijdje te bekijken en ik vind een aantal dingen steeds mooier worden.
Neem de voorruit! De vorm van de zijruiten!
Aan de grille moet ik wennen! Ik vind het vreemd dat het middelste gedeelte hoger is. Het geeft de grille echter wel weer een nieuwe demensie zoals dat bij de huidige9-5 ook het geval is. Die vind ik steeds mooier worden.

Dan komen we bij de achterkant....
De achterkant.... tja vaak het zwakste puntje van een saab. Behalve tot de 900 classic natuurlijk. De 9-3 estate en de nieuwe 9-3 cabrio vind ik dan al weer oke. Een heel eigen gezicht.
Deze 9-4 heeft dat hellaas weer verloren. Ondanks dat de doorlopende band geinspireerd is op de Aero X hebben ze naar mijn mening een fout gemaakt.
De punt van de achterlichten zit verkeerd om. Bij elke Saab zit die andersom!!!!!! Hierdoor krijg je een soort lexus/bmw/mercedes kont.
Echter het ziet er wel dik uit maar niet geheel des Saabs.
De auto lijkt zeer clean en tja het echte oordeel valt pas als de echte fotos komen. Maar ik geef pas mijn uiteindelijke oordeel als ik het productiemodel in het echt heb gezien.

Verder vind ik het knap dat de auto in de verste verte niet op neef Caddilac lijkt. Goed gedaan! Het exterieur verdient daarom wat mij betreft een 7! Mooi nieuw model!

Het interieur vind ik nog wat vaag maar als de impressie echt werkelijkheid word is het een 9 waard! Hierdoor komt de complete auto dus op een acht!

Als de prestaties ook zo zijn als men aangeeft en de biopower in ons landje ook betaalbaar word is het een superauto!

Saab goed gedaan! Volgend model nog wel iets gewaagder! Let op de achterkant!

Groet Roel

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 08 jan, 2008 14:46

Ik heb er even 5 minuten naar gekeken. Van opzij vind ik het een suv als alle anderen, niets zeggend maar ik vind de voor en achterkant wel mooi en het interieur vind ik zelfs fraai. Vraag me wel af wat er Saab is aan de achterkant.

Denk ook dar Roel gelijk heeft dat Saab's over het algemeen'mooier lijken te worden naarmate je ze langer ziet.

Dirkson
Geregistreerd lid

Bericht door Dirkson » di 08 jan, 2008 17:01

Van de huidige versie van de 9-5 (Dame Edna-look) schrok ik in eerste instantie, nu rij ik erin.

Ik sluit me aan bij de eerder gemaakte opmerking dat alle Saab's (9-7 misschien uitgezinderd) mooier worden naarmate je er langer naar kijkt.

Dat belooft veel, want ik vind deze 9-4 nu al geslaagd: interieur top, neus stoer, achterzijde goed te verdragen (verbindingsreflector schrappen?), wijken van de zijkant onder de zijruiten geslaagd. Alleen het profiel recht vanaf de zijkant en de velgen zijn niet erg des Saabs. Dat llaatste is eenvoudig te verhelpen, het profiel moet misschien wennen.

Doc
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Doc » di 08 jan, 2008 17:26

leuk, maar:
De bouw in Mexico....
uit het stukje in de Telegraaf is weer nieuw voor mij. Tenminste voor een door Saab zelf ontworpen auto :?

roel schaap
Geregistreerd lid

Bericht door roel schaap » di 08 jan, 2008 17:54

Beste DOC en anderen,

Ik denk dat we ons niet zow druk moeten maken over de bouw in mexico. Het betekent alleen maar dat de kosten van de auto hierdoor gedrukt worden. De nieuwe generaties 9-3 en 9-5 zullen ook niet meer in Zweden gebouwd worden. Tis belangrijk dat ze wel als saab herkenbaar zijn en door saab ontwikkeld zijn maar of ze nou daar gebouwd worden maakt toch niet zo veel uit.
Kijk naar een volvo. Ook schitterend zweeds disign maar volgens mij worden een aantal van deze wagens in belgie in elkaar gezet. Tis jammer van de werkgelegenheid in trolhatten maar als ze daar de kennis maar houden hoe je een auto goed in elkaar schroeft en hoe je mooie dingen doet met glas staal en hout gaat het wel goed. Zolang er nog maar auto's met de naam saab rond blijven rijden die de naam saab waardig zijn ook!
Tis jammer ik geef toe maar zolang het merk kan blijven bestaan en ook nog eens leuke auto's bouwt is het top!
Verder komt het met de werkgelegenheid in trolhatten ook wel oke. Ze gaan hoogstwaarschijnlijk de Astra en de 9-1 in elkaar schroeven. Ook de nieuwe cabrio gaat 'thuis'gebouwd worden.

Roel

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 08 jan, 2008 18:01

roel schaap schreef:...schitterend zweeds design ...
Dat is nou juist wat ik zo mis aan de laatste modellen van SAAB en Volvo.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 08 jan, 2008 18:02

Ik vind die 9-4x niet zo boeiend... Raar ding.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 08 jan, 2008 18:05

Ik zie er weinig Saab in, vind het derhalve dan ook geen mooie auto. :?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » di 08 jan, 2008 18:50

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 08 jan, 2008 19:17

Ik vind hem wel cool. Misschien wat anoniem, maar zéker niet het standaard GM product dat ik had verwacht. De heftigheid van de wigvorm verschilt nogal per plaatje. Ik hoop dat deze wel prominent aanwezig is, want dat is zeker dé opsteker voor het design en er voor zorgt dat ze niet te plomp wordt.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » di 08 jan, 2008 20:26

Ziet er uit alsof ie onder de anabolen zit met die ballonbanden, of ie te lang aan de fietspomp heeft gehangen vind ik hem er erg opgeblazen uitziet, sorry maar ben toch wel een Saab man en vind dit vooralsnog niets.

eliminate
Geregistreerd lid

Bericht door eliminate » di 08 jan, 2008 20:32

Plaats reactie