SAAB/NEVS

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
ralph12
Geregistreerd lid

Re: SAAB/Spyker

Bericht door ralph12 » do 08 sep, 2011 16:55

“Ik heb het gevoel dat de rechtbank de beschikking heeft over informatie die we zelf niet eens kennen”, zei Muller in een reactie. Hm, zou het zijn dat Zweden en Chinezen elkaar hebben getroffen buiten Muller om? Niet ondenkbaar, want je wilt verhalen over Chinese investeerders op een gegeven moment ook op de merites kunnen beoordelen...

Dat van die Minister van EZ is wel erg makkelijk, en opportuun. Wat mensen hier al vaker hebben gezegd: gaat niet alleen om het kunnen redden van Saab, maar of je mensen zo lang kunt laten wachten op een nieuwe Saab en het vertrouwen kunt geven dat het merk er voor lange tijd zal zijn.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » do 08 sep, 2011 17:02

nee, 3600 werknemers in de ww, dat is lekker!

ze hadden gewoon VA moeten toelaten. zwartgeld maffiageld crimineelgeld, noem het wat je wil, maar VM heeft nu eenmaal rijke vrienden.
geld is geld en dat was nodig. Spyker heeft nog nooit positieve omzetten gehaald, maar daar ging de stekker er nooit uit. SAAB moet je gewoon zien als leuk speeltje voor de rijke toyboys. denk je dat Roman Ambramovic veel winst maakt met zijn Chelsea? daar vloeien de miljoenen door het doucheputje in de kleedkamer naar buiten.

roelmec
Geregistreerd lid

Bericht door roelmec » do 08 sep, 2011 17:18

In het topjaar 2000 en 2005 werden er rond 133.000 Saab's verkocht. En toen draaide het net quitte..........
Wie maakt mij wijs dat deze Phoenix uit zijn as herrijst met cijfers die beter gaan worden dan 2000?
Ik weet niet hoor. Ben maar simpele ondernemer, maar rekenen kan ik wel....

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » do 08 sep, 2011 17:42

Ik hoor net Muller op Radio 1. Klinkt als de normaalste zaak :O: dat Saab gewoon doorgaat en gefiled wordt voor appeal. Dat laatste was Plan C trouwens. Opmerkelijke overredingskunst, moet gezegd worden. Petje af.

roelmec
Geregistreerd lid

Bericht door roelmec » do 08 sep, 2011 18:02

Tja Melle...mijn vader had nog een Delahaye ( daarna alleen maar Saab trouwens,,,) mij buurman rijdt nog Rover, en verderop staat nog een Daewoo hier.
Die hadden misschien allemaal hun hoop wel gevestigd op dat ene nieuwe model wat de fabriek weer winstgevend zou kunnen maken...
Dus ergo; Saab zal hier binnenkort in dit rijtje wel tussen horen..
Maar het merkgevoel blijft hoor! En meetings zijn altijd heel gezellig......dood of niet..
Maak me alleen zorgen om de levering van onderdelen......wacht al 3 maanden op een onderdeel...commentaar van de Saabgarage: fabriek gesloten, geen toelevering meer..

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 08 sep, 2011 18:03

Die GM (verlies) cijfers moet je wel met een flinke korrel zout lezen, hebben ook een fiscale achtergrond. In Zweden moeten ze flink betalen als er winst is, dus daar werd toen ook al aardig gegoocheld.

Die afwijzig kan ook simpel berusten op het feit dat de reconstructieplannen op zeer korte termijn moesten worden geproduceerd en gewoon niet goed waren onderbouwd.
VM had in die toespraak ook allerlei dingen gezegd die hij beter niet had kunnen zeggen:
1/ Waarom moeten die toeleveranciers volledig worden betaald, GM heeft ze toen in de reconstructie ook flink het mes op de keel gezet.
2/ Er moet ook het mes in het aantal medewerkers, zolang hij nog zwaar onder het ideale productieniveau zit, jammer dan ze daar geen "deeltijd" ontslag kennen.
3/ hij gooit het teveel op de twee Chinezen, het was beter als hij tijdelijke steun van GM kon hard maken.
4/ Hij heeft de Zweden wat verwijten gemaakt dat ze niets deden en dat andere landen staan te poppelen om Saab te steunen, dat kan hij niet hard maken en stuit de Zweden tegen de borst.
5/ Daarnaast is het gebruikelijk dat de rechtbank zelf bepaalt wie toezicht gaat houden tijdens de reconstructie, anders is dat een fopspeen. SWAN dat is al een soort solo-onderneming want VM deelt er alle lakens uit. Dat wekt ook mogelijk ook wat twijfels, zeker bij een bedrijf met 3800 werknemers.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » do 08 sep, 2011 18:09

nelfrikandel schreef:Hmmm, opmerkelijke ommekeer van Mevr Oloffson

Die zou je toch opstoken in het hellevuur, of niet dan? Wat een laf secreet om eerst de overlevingskansen van Saab tot onder 0 te proberen te beperken en dan nu deze reactie ;-|+

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » do 08 sep, 2011 18:16

Mogelijk heeft het besluit van de rechter ook haar verrast en is dit een poging het hoger beroep meer kans te geven?

roelmec
Geregistreerd lid

Bericht door roelmec » do 08 sep, 2011 18:22

Dat had ik ook wel door Melle...ben een slimme ondernemer nl... :D Kan ik helaas van VM niet zeggen...praatjesmaker....
en fantast. Begrijp niet dat mensen aan zijn lippen hangen iedere keer dat'ie zijn mond opendoet..
Wat denk je van die meer dan 3000 werknemers die thuis zitten en hem weer eens horen blaten..?

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » do 08 sep, 2011 18:24

Nogmaals, als je iets graag wil, dan hap je toch snel toe na alle due diligence, en laat je het niet aankomen op koekhappen naar een stuk koek dat loopt te verbrokkelen aan het touwtje dat nog gespannen hangt? Chinezen hebben geen haast. Moet toch wat zeggen.

roelmec
Geregistreerd lid

Bericht door roelmec » do 08 sep, 2011 18:35

Ik zie net dat je al 1277 keer gerageerd hebt op dit forum.......meest in dit topic..
"Ik moet wat zeggen toch" is je eigen underliner...
Nou. Bij deze..maar ik kan je niet helemaal volgen met je beeldspraak Ralph.....

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » do 08 sep, 2011 18:38

En natuurlijk moet hier weer e.e.a. gecorrigeerd worden:
carlsson schreef:2/ Er moet ook het mes in het aantal medewerkers, zolang hij nog zwaar onder het ideale productieniveau zit, jammer dan ze daar geen "deeltijd" ontslag kennen.
Dat kennen ze wel, door middel van een soort hefboomconstructie. Minder- en meeruren worden zoveel mogelijk gecompenseerd.
carlsson schreef:4/ Hij heeft de Zweden wat verwijten gemaakt dat ze niets deden en dat andere landen staan te poppelen om Saab te steunen, dat kan hij niet hard maken en stuit de Zweden tegen de borst.
Hij heeft gezegd dat het hem opviel dat er vanuit Zweden geen enkele partij interesse getoond heeft om in Saab te investeren. Dat kan hij wel hard maken, wijzend naar de historie vanaf de start onder de vleugels van GM uit. Bovendien heeft de Zweedse overheid, in de persoon van Maud Olofsson, een uiterst laakbare rol in het geheel gehad.
carlsson schreef:5/ .... SWAN dat is al een soort solo-onderneming want VM deelt er alle lakens uit. Dat wekt ook mogelijk ook wat twijfels, zeker bij een bedrijf met 3800 werknemers..
Dat, zo gaf hij zelf aan, is tegen wil en dank. Althans, daar waar het gaat om de functies op directieniveau. De verschillende divisies en afdelingen hebben nog steeds hun eigen managers en overlegstructuren.

Nogmaals Carlsson: kritiek op Victor Muller, mits terecht en onderbouwd, kan natuurlijk best. Maar je eigen verhaal is ook weer zo'n voorbeeld van ongefundeerde en ongenuanceerde zwetserij. Jammer dat er geen aandelen van je circuleren, dan kon ik ze dumpen.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 08 sep, 2011 19:00

@Reub: ben blij dat je Carlsson even corrigeert.
Er zijn pensionado's die steeds opnieuw een te grote broek aantrekken...

Afbeelding

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 08 sep, 2011 19:06

@Reub,
Saab-aandelen die kun je voorlopig in iedergeval NIET dumpen :-P+

Die hefboomconstructie, waarom heeft Saab die dan niet toegepast :?:

Waar zijn harde bewijzen dan ANDERE landen wel in Saab willen investeren, daar ging het ook om. Daarnaast hij heeft die EIB lening alleen gekregen omdat de Zweedse staat garant staat. Die is slechts deels aangesproken, meer krijgt hij ook niet. VM heeft nooit vertelt waar dat aan lag. Maar dat ligt voor de hand.

Ik zwets trouwens niet, want gisteren zei ik al dat die rechtbank dat verzoek zou afwijzen :wink:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 08 sep, 2011 19:35

melle z schreef:@roelmec: ik hoop dat je doorhad dat ik een grapje maakte. Ik ben ook ondernemer en als ik sinds april niks meer gedaan had, had ik nu niks meer te eten gehad...
Ik zie Saab dan ook meer als een privaat gesteunde en heule dure werkloosheidsuitkering...

Gesloten