Saab PhoeniX Concept
-
Pearl Aero
- Geregistreerd lid
Re: Saab PhoeniX Concept
Hahaha! Chili dude! Je kunt me echt alles noemen, maar azijnpisser komt niet echt overeen met m'n karakter. Dit soort reacties typeert dit forum nogal. Beetje jammer. En Joh, conceptcar... Het zegt inderdaad niets. Dit is wel echt Italiaans en zeker niet lelijk. Niet mijn ding, maar wellicht wel beter voor de toekomst van Saab.
-
De Flok
- Geregistreerd lid
Oh dat design waardoor Saab z'n auto's niet meer aan de straatstenen kwijt kon raken en bijna de tent kon sluiten? Ik snap het sentiment wel, maar dit is een concept car. Waar maken we ons druk om? Of je vindt 'm mooi, of niet. Ik vind 'm niet super, maar bepaalde elementen van het concept kunnen me zeker bekoren. De neus vind ik echt prachtig.Pearl Aero schreef:De voorkant is mooi en strak, maar je kan veel te goed zien dat er zo'n spaghettivreter aan gewerkt heeft. Veel te druk, veel te veel lijnen. Wat is er gebeurd met minimalistisch Scandinavisch design?
-
tanisha
- Geregistreerd lid
moeten ze uitbrengen als hotweels speelgoed autootje zal zeker goed gaan verkopen! 
-
brammelo
- Geregistreerd lid
Vreemd toch hoe meningen (op het eerste zicht dan toch) kunnen verschillen. Ik vind de buitenkant van de Aero X heel mooi, maar tegelijk had ik er nooit een concept-gevoel bij. 't Was alsof hij zo in productie kon, en tegelijk alsof er een soort van creatieve armoede heerste bij Saab. Ik had destijds hetzelfde gevoel bij de Audi Nuvolari: het enige echt vernieuwende aan die auto was de single frame-radiateur, en dat zitten ze nu 8 jaar na datum nog steeds uit te melken.JanWessel schreef:Dat je wel of geen ontwerper bent, wil nog niet zeggen dat je kan melden hoe iets op je overkomt.
Wat ik de kracht van Saab altijd gevonden heb, is dat het ontwerp heel erg de functie van de wagen volgde. Niets meer en niets minder. Esthetiek vanuit technische noodzaak, niet vanuit creatieve dwang. Een Saab is in haar voorkomen een statement, maar meer een understatement dan een overstatement. Elk element heeft een reden, en dan niet louter esthetisch. De Aero-X is indrukwekkend omdat hij geen aandacht eist, maar tegelijk onweerstaanbaar is om naar te kijken. De wagen nodigt je uit om naar te kijken.
De PhoeniX schreeuwt. Alle details, die rare bobbels en flappers her en der, de nodeloze spoilers, schreeuwerige achterlichten, geforceerd vliegtuiglogo, het heeft allemaal iets van 'kijk mij/ons eens'… erg on-Saab qua Brand-value en brand-identity. Heel erg 'ik ook', als je kijkt naar concepten van Citroën en BMW. Er zitten best bijzondere elementen in, maar de lijnen, de verhoudingen, de onnodige opsmuk; ze vormen geen krachtig geheel… dit ding klopt gewoon niet.
Bij de PhoeniX heb ik dat gevoel helemaal niet. Er zitten inderdaad te veel elementen in. Maar dat is niet zo vreemd voor een concept waaruit ze willen gaan putten voor de volgende reeks modellen. Hier zit veel meer inspiratie in dan in de Aero X, dit concept heeft volgens mij een toekomst. Om maar wat te zeggen: de manier waarop ze met de achterlichten spelen biedt zeer veel interpretatiemogelijheden. Of de manier waarop ze na het voorste wiel de koetswerklijn optrekken. Of de manier waarop de voorruit op het koetswerk zit. enzovoort.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
even
zins wanneer hebben we hier geen kots smiley meer?
die was hier wel erg op zijn plaats geweest wat een gedrocht zeg ze moeten maar weer eens snel die japanner inhuren die de aero X ontworpen heeft daar heb ik zelfs het model van gekocht die is mooi!
maar dit ding zeker niet!
die was hier wel erg op zijn plaats geweest wat een gedrocht zeg ze moeten maar weer eens snel die japanner inhuren die de aero X ontworpen heeft daar heb ik zelfs het model van gekocht die is mooi!
maar dit ding zeker niet!
-
Elevation12,000
- Geregistreerd lid
Ik moet hem nog even op mij in laten werken, maar mijn eerste reactie was dat een bepaalde groep vreemd-merk rijders hier wel warm voor zou kunnen lopen. Kopers die anders dik-Duits kopen ofzo - een toch niet uit te vlakken club potentielen. Een 'knipoog' naar de luchtvaart zie ik wel, maar afgezien daarvan zie ik er niet veel Saab of ueberhaupt Scandinavisch in. Ik geloof echter wel dat de Chinezen hem zondermeer mooi zullen vinden ...en die zullen ons merk uiteindelijk toch moeten gaan kopen 
-
edwardk
- Geregistreerd lid
dat doen vele BMW modellen ook, totdat je er naast staat vooraan bij het (stop)verkeersllicht.millerman schreef:Ik moet wel nageven dat de wagen er stilstaand toch uitziet alsof ie als de bliksem gaat!
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Inderdaad!Ronnes schreef:Dat derde remlicht is mooi![]()

Maar ook terug te vinden op de velgen:

-
klaasj
- Donateur (8x)

Ik verwacht dat deze auto binnenkort te zien is in de nieuwe batman
film. Als kind tekende ik als ik me verveelde
op school ook van dit soort dingen. begrijpelijk ben ik niet in de autoindustrie
terechtgekomen. Vindt het wel flitsend, en er gaan vast en zeker wel elementen gebruikt worden. Voor sf ers is dit soort auto's toch een ver van mijn bed show. we zijn toch gewoon antieke autorijders. 
-
Henk-Jan
- Donateur

Van mij part mag Castriota dat doorvoeren in de reguliere modellen.
-
millerman
- Donateur (3x)

Ik heb het idee dat de Griffin verlaten gaat worden voor het oude vliegtuig logootje. Ik zou er niets op tegen hebben, dat is echt een cool logo!
-
N2024
- Geregistreerd lid
Kan nu wel snappen waarom VM de Spyker sportwagen afdeling heeft verkocht: DIE IS TOTAAL OVERBODIG!