Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
-
De Teng
- Geregistreerd lid
Bericht
door De Teng » wo 18 feb, 2009 16:09
jelger schreef:misschien wachten ze nog tot Gm definitief de deuren sluit om zo een gunstiger prijs te verkrijgen
nou, ze willen verder wachten wat de amerikaanse regering in antwoord gaat doen. Eind maart. dat is nog 5 a 6 weken weg, en met die tijd lopen potentiele klanten ook weg voor Saab, want die zien de bui hangen met aanhoudenden negatieve en onzekere berichtgeving. Zie dan je klantenbasis nog maar terug te krijgen. "
Als er klanten weglopen in zo'n periode als deze, dan hebben ze dat nu al lang gedaan. Nu niet alleen, maar ook jaren geleden al. Degenen die echt belangstelling hebben in het merk als Saab wachten nog wel. De twijfelaars ben je kwijt, maar aangezien Saab een trouwere vaste klandizie heeft dan Mercedes, dan hoef je daar niet heel bang voor te zijn. Als straks nieuwe frisse modellen komen, weekt dat ongetwijfeld wel een kleine fractie los bij andere merken.
Weet de gemiddelde consument bvb. dat een 9-4 en een 9-5 nog in de pijplijn zitten? Voor onbekenden is Saab een duur, doch ingestoft merk voor oude mannen die te langzaam rijden. Daar doe je niets aan en daar verandert die ene ruime maand respijt ook niet zoveel aan. Of de ommekeer nu komt of over twee maanden, dat ga je nauwelijks merken vermoed ik.
Dus denk je echt dat die maximaal 6 weken 6 miljard waard zijn? Ik niet.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 18 feb, 2009 16:21
wie zegt dat het met 6 weken vast staat wat er gaat gebeuren?
Saab zal niet afhankelijk zijn van wat de Amerikaanse regering gaat doen. Nou ja, het zal het verschil zijn tussen langzaam doodbloeden of het kapmes erin. Ik denk dat je die duidelijkheid dan wel hebt ja, maar is dat de duidelijkheid waar Saab wat aan heeft? nee, want ze zullen in beide scenario's net zo afhankelijk zijn van de buitenwacht buiten GM en Washington. GM heeft Saab simpelweg niet nodig. En elke poging om te doen alsof er nog 1 of andere oplossing via Detroit of Washington komt is tijdsverkwisting. Die 6 miljard kronen zal men ook na maart extra kwijt zijn.
De 9-4 zit dan wel in de pijplijn, de vraag is in hoeverre deze nog echt gaat komen. Als GM besluit zich te focussen op de Amerikaanse merken (duidelijk neergelegd in het plan), en gaat saneren in produktiefaciliteiten, kan je je gaan voorstellen dat een ander Amerikaans GM merk de gereserveerde produktieruimte voor de 9-4X (bij de Caddy SRX in Mexico) overneemt, voor een model op hetzelfde platform. Zoals Saab snel de Oldsmobile Bravada capaciteit overnam (en dit model snel even modificeerde) voor de 9-7X
-
Ibanez
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ibanez » wo 18 feb, 2009 16:37
jelger schreef:Geef een goede arbeidskracht enkele maanden en hij/zij heeft ook in mindere tijden een andere baan. In veel gevallen. Ik zal niet in generalisaties vervallen, maar je krijgt gewoonweg personeel dat uit zichzelf wegloopt.
Toch geloof ik dat een aandeel van die goede krachten een Saab-hart heeft en een eventueel vertrek zal uitstellen tot er écht concreet duidelijkheid wordt verschaft.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 18 feb, 2009 16:38
je zegt het niet met zoveel woorden, maar je geeft me dus wel gelijk.
tuurlijk, de echte Saab-hart werknemers zullen een vertrek zoveel mogelijk uitstellen.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Bericht
door Robbert » wo 18 feb, 2009 16:56
willeme 1 schreef:
Er waren geruchten dat het bedrijf misschien bescherming tegen zijn schuldeisers moest aanvragen
Dat is dus chapter 11: surseance van betaling.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Bericht
door Robbert » wo 18 feb, 2009 17:09
willeme 1 schreef:dank je robbert dat zal ik wel gemist hebben ergens
overigens zegt dat nog niets bij zo`n groot bedrijf
Het is maar hoe je het bekijkt. |Het kan het voorstadium zijn van een faillissement.
Chapter 11 is a chapter of the United States Bankruptcy Code, which permits reorganization under the bankruptcy laws of the United States. Chapter 11 bankruptcy is available to any business, whether organized as a corporation or sole proprietorship, and to individuals, although it is most prominently used by corporate entities.
Door middel van chapter 11 krijgt een bedrijf de mogelijkheid om ziijn activiteiten te reorganiseren.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 18 feb, 2009 17:11
gezien de enorme molensteen aan sociale lasten (pensioenen, ziekenfondsen aanvullingen voor ook weer die gepensioneerden) is dat zo ongeveer de enieg overgebleven methode om dat vet weg te krijgen. Blijkbaar probeert men het toch te voorkomen op dit moment.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Bericht
door Robbert » wo 18 feb, 2009 17:14
Een faillissement? Blijkbaar.
Wel sneu voor de werkenemers en de ex-werknemers en gepensioneerden. Maar een andere weg lijkt er toch niet te zijn.
-
ArjenH
- Geregistreerd lid
Bericht
door ArjenH » wo 18 feb, 2009 18:01
alhoewel als ik dit zo lees ziet het er toch echt niet goed uit :
Terwijl General Motors voor het voorbestaan van Saab nadrukkelijk wijst naar de Zweedse overheid, benadrukt die nog maar eens dat het zeker niet de bedoeling is van het merk een staatsbedrijf te maken.
General Motors heeft aangekondigd dat het aan het einde van maart best eens afgelopen zou kunnen zijn voor Saab. Het hoopt op hulp van de Zweedse politiek om het merk overeind te houden. Zo zou Saab per 1 januari 2010 een onafhankelijk bedrijf moeten worden. Minister van Industrie Maud Olofsson laat er geen twijfel over bestaan. “De Zweedse staat en de belastingbetalers worden geen eigenaar van een autofabriek.” Ook Volvo kan dus wel vergeten dat de Zweedse staat een aandeel in het merk neemt. “Saab maakt al zo veel jaren verlies, dat het onverantwoordelijk is er belastinggeld aan te besteden.” In december heeft de Zweedse overheid de auto-industrie een eenmalige kapitaalinjectie gegeven.
“We weten niet hoeveel geld General Motors in Saab gaat stoppen. Om het merk in bedrijf te houden is zes tot acht miljard euro nodig. GM wil dat wij daar de helft van betalen,” vertelt de minister aan persbureau Reuters. Dat is ze zeker niet van plan. “Je krijgt soms het idee dat General Motors maar een klein bedrijf is, maar we moeten niet vergeten dat het een van de grootste autofabrikanten van de wereld is. We kunnen dus best eisen stellen.”
-
De Flok
- Geregistreerd lid
Bericht
door De Flok » wo 18 feb, 2009 18:34
Lijkt me een politiek machtsspel. GM wil dat de Zweedse overheid de helft betaalt. Laat ze dan eens met een fatsoenlijk plan komen. Maar dat zijn Amerikanen niet gewend, om met een goed onderbouwd verhaal een krediet te versieren. Ik heb er niet zo'n zwaar hoofd in, komt wel goed.
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
Bericht
door Den Silver Kulen » wo 18 feb, 2009 18:44
hoor net op BNR dat Maud Oloffson geen cent meer wil geven, commentaar was dat Zweden niet gechanteerd wil worden door GM dat ze of betalen of Saab gaat nog deze maand failliet.
Het minste wat GM nu nog kan doen:
George Clooney
Saab, what else

-
Oosthoek
- Donateur

Bericht
door Oosthoek » wo 18 feb, 2009 18:46
Ik sta met ongeloof te kijken als die zweden de boel finaal laten klappen, dat kan niet goed zijn voor je economie, ook niet op de langere termijn. Maar ik houd er wel een klein gaatje in mijn achterhoofd voor vrij helaas.
-
ivo 71
- In memoriam †
Bericht
door ivo 71 » wo 18 feb, 2009 18:48
re. productie Saab 9-4X: je kunt een productielijn -als die al draaiklaar is en dat zou best eens kunnen want de productie zou in principe al gestart zijn- natuurlijk ook uit Mexico naar Europa verhuizen, naar Trollhattan, naar een van die honderden leegstaande andere fabrieken (de halve industrie van Zweden ligt immers op z'n gat) of anders naar Finland waar nog een assemblagefabriek staat die volgens mij op allesbehalve volle kracht draait. Ook Magna/Steyr heeft nog ruim voldoende capaciteit gezien wat er vermoedelijk met Chrysler gaat gebeuren.
Hoe het met de toeleveringsketen (supply chain in goed Nederlands), de motoren enz. voor de 9-4X moet is een tweede. Voor de nieuwe 9-5 is dat laatste niet zo'n groot probleem, het gros van de delen komt sowieso uit de Opel/Vauxhall-hoek en dat kan op contractbasis gewoon zo blijven. Zo kunnen de GM-wezen in Europa elkaar in leven helpen houden. Mits er kopers en staatssteunleuningen komen natuurlijk.
Wat ook nog zou kunnen is dat de regeringen van andere landen bijspringen wanneer een deel van de supply chain daar vandaan zou komen. Anders gezegd: als alle interieurdelen uit een Nederlandse fabriek zouden komen zodat in NL een paar duizend banen worden gecreeerd (of gered) dan zou de NL-regering aan de redding van het merk kunnen bijdragen. Theorie, wishful thinking, ik weet het...
Ivo
-
De Flok
- Geregistreerd lid
Bericht
door De Flok » wo 18 feb, 2009 18:53
Als GM met een faillissement driegt, zou ik er ook geen cent meer in steken. Laat het dan maar ploffen, dan kun je voor een appel en een ei de failliete boedel opkopen en een doorstart maken. Wat willen die Amerikanen nou? Ze maken er 1 grote t*ringzooi(excuses) van en iemand anders mag er voor opdraaien. Zo zit de wereld niet in elkaar(althans niet overal, Bos zit zo wel in elkaar) en ik ben ergens wel blij dat de Zweedse regering voet bij stuk houdt.
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
Bericht
door Den Silver Kulen » wo 18 feb, 2009 18:55
ik weet niet of een merk als Saab voldoende de handen (nog) op elkaar kan krijgen - lees de centen - bij andere Europese landen dan Zweden en in Scandinavië is dan wel de mindset nog redelijk oke (meeste zweden schijnen Saab te willen laten voortbestaan), maar ook daar wordt weinig (steeds minder) omgezet in verkopen. Daarnaast is de economie aldaar nou ook niet zozo.
Afijn, we wachten het eind van de maand maar weer af.
en stiekem hoop ik dat ze Clooney toch gaan inzetten
what else?