Emily GT EV

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Michel Annink
Geregistreerd lid

Re: Saab EV NEVS

Bericht door Michel Annink » za 16 jan, 2016 0:44

wulf schreef:
RoelandV schreef:@Michel: soms is men hier op het forum iets te snel met het trekken van conclusies.
Inderdaad. In het Saablog artikel wordt geproken over een order maar dat is het nog niet.
http://saabblog.net/2016/01/12/nevs-rec ... 20000-evs/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reuters heeft het over een "framework deal" en "The cooperation agreement means we will get an order but the final purchase agreement is not signed yet."

Volinco heeft een nieuwsbericht op hun website: On December 29, 2015, VOLINCO signed the Strategic Cooperation Framework Agreement and Electric Vehicle Distribution Agreement with National Electric Vehicle Sweden AB.

Order? Nee dus.
Frank- in het interview dat NEVS oprichter en bestuursvoorzitter Kai Johan Jiang met de Zweedse Radio op 12 januari gaf heeft hij letterlijk gezegd dat er een order voor 20.000 auto's is, naast een samenwerkingsovereenkomst op het gebied van lichtgewicht onderdelen. Ergo de woordkeuze op Saabblog.

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » za 16 jan, 2016 0:48

Theun49 schreef:Het wekt toch de indruk dat NEVS op het punt van de cruciale EV technologie niet mee kan komen. Buiten China wel te verstaan.
Heb je gemist dat de 9-3EV gelijktijdig zowel in China als in Zweden op de markt gaat komen, gevolgd door de nieuwe modellen in meerdere landen?
Zie http://saabblog.net/2015/12/11/first-ne ... d-in-2018/ voor meer details.

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » za 16 jan, 2016 1:05

Michel, we kunnen alleen van de feiten uitgaan en niet wat iemand heeft gezegd. Ik versta geen Zweeds dus ik kan ook niet zeker weten wat hij nou heeft gezegd in dat interview. Als het echt een order was met een flinke aanbetaling dan had NEVS er wel een persbericht van gemaakt.

Ook je andere artikel is niet juist.
http://saabblog.net/2015/12/17/nevs-sel ... 0000-more/" onclick="window.open(this.href);return false;
NEVS sells 150,000 9-3 EV’s and services

Today they are announcing that the first very significant batch of 9-3EV’s is already sold to Chinese New Energy company: 150,000 cars until the year 2020
Informatie van Reuters:
Panda New Energy, which is funded by a Beijing investment fund called Hasun Asset, won’t have to pony up the whole $12 billion for the cars, according to Jiang and Panda's Sun Wei. The two executives said Panda New Energy will pay NEVS for the cars from a four-to-five-year stream of revenue it expects from leasing those 250,000 EVs. All Panda New Energy will have to come up with is a deposit as little as 10 percent,
En het persbericht van NEVS heeft het ook over een "strategic collaboration agreement"

Jij heb het in het artikel erover that NEVS al die auto's al verkocht hebben. Maar dat is ook alleen nog maar een 'agreement'. Ik kan me herinneren dat Muller ook een hoop van die 'agreements' met bedrijven in Asia heeft gehad. En we weten wat daaruit is gekomen.

En zoals jullie zeggen, laten we het bij de feiten houden en niet voorbarige conclusies trekken.

Michel Annink
Geregistreerd lid

Bericht door Michel Annink » za 16 jan, 2016 12:33

wulf schreef:Michel, we kunnen alleen van de feiten uitgaan en niet wat iemand heeft gezegd. Ik versta geen Zweeds dus ik kan ook niet zeker weten wat hij nou heeft gezegd in dat interview.
Ik beheers de Zweedse taal wel, heb regelmatig direct contact met betrokken partijen en sta achter de artikelen die ik eerder gepubliceerd heb, o.a. op Saabblog en in Saabberichten.
Verder staat het ieder vrij te vinden wat hij/zij vindt van de ontwikkelingen en al dan niet conclusies te trekken uit diverse bronnen beschikbare informatie.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 16 jan, 2016 12:46

volgens mij is de azijn her en der weer in de aanbieding gezien de gereserveerde/zure reacties

Afbeelding

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 16 jan, 2016 12:46

Ik begeef me nu op glad ijs, want terughoudende of evt. kritische noten zijn hier absoluut "not done"....
"Orders" in zulke aantallen voor modellen die pas in 2017 en later op de markt komen zijn uitzonderlijk, lijken mij eerder "koopintenties" die in het engels dan "agreements" heten.
We zullen het zien... Eerst maar eens de "hardware", want zonder die wordt het invullen van de orders lastig. Over uitzonderlijk gesproken, NEVS stopt veel geld in de ontwikkeling van nieuwe modellen zonder inkomsten van bestaande modellen. Anders gezegd, de boer heeft een mooi nieuw stuk land gekocht, investeert uit eigen kapitaal (waarvan gelukkig genoeg door relaties van de boer zekergesteld is) in zaad en hoopt op een prachtige oogst om die relaties af te kunnen betalen. Op het land stond nog niets en het is afwachten of het zaad en de mest op die grond de verwachte oogst geven. Het weer (de omgevingsinvloeden) speelt daarbij ook een grote, onzekere rol. Optimisme en vertrouwen spreken uit die handelswijze.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 16 jan, 2016 13:01

Misschien wel, er zijn mensen die investeren omdat ze vertrouwen hebben in het vakmanschap van een ander.

De boer heeft er over het algemeen wel verstand van, hij kan de grond echt wel beoordelen of deze geschikt is, het ingekochte zaad heeft echt wel een goede kwaliteit. Dan het weer nog, gelukkig vertoeft de boer in een goed klimaat : :mrgreen:

Ik hoop echt gewoon dat het goed komt, je merkt nu al een beetje bij de niet Saab kenner dat daar ook wat nieuws terecht komt en die ontvangen dat best wel positief.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 16 jan, 2016 15:03

@Style@Co: ik denk dat je aan 1 liter niet voldoende hebt.
Je kunt beter meteen een 5-liter fles nemen :D :D :D

Afbeelding

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » za 16 jan, 2016 16:52

turbopilot schreef:.. je merkt nu al een beetje bij de niet Saab kenner dat daar ook wat nieuws terecht komt en die ontvangen dat best wel positief.
Zou dit niet kunnen zijn omdat een NEVS-auto geen Saab is :D

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 16 jan, 2016 17:46

@van de zanden: ik denk dat je voor een deel gelijk hebt.
Saab is altijd een wat eigenzinnig merk geweest dat zich hoog in de markt trachtte te positioneren.
Saab richtte zich op een eigen publiek in het hogere segment.

Bij Nevs is die eigenzinnigheid beduidend minder aanwezig. Nevs is gewoon een serieuze autoproducent die zijn best doet
om uit de puinhopen van voorheen-Saab weer iets moois op te bouwen. Nevs is ook niet, zoals Saab, voortdurend in conflict met
haar moederbedrijf maar gewoon druk met waar een autofabrikant zich mee zou moeten bezighouden: auto's ontwikkelen
en auto's bouwen.

Nevs is dus minder eigenzinnig dan Saab, kent geen heftige conflicten en heeft een beduidend beter toekomstperspectief dan
Saab ooit gehad heeft. Nevs is gewoon héél goed bezig en dat zien ook de niet-Saab-kenners, denk ik.

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » za 16 jan, 2016 19:29

Style&Co schreef:volgens mij is de azijn her en der weer in de aanbieding gezien de gereserveerde/zure reacties
Welke zure reacties zijn dat? Ik haal slechts aan wat de feiten zijn voor zover bekend en en het verschil tussen feiten en wat men zegt/hoort. Met jouw reactie voeg je ook niets toe aan de discussie.

De eerste palen staan in de grond in Tianjin en begin 2017 moet die volledig operationeel zijn om 10 duizenden auto's per jaar te gaan maken. Ik weet dat alles snel gaat in China maar zo snel? En een hele nieuwe supply chain in China opzetten?

De gemiddelde grote auto fabrikant heeft iets van 6 jaar nodig om een nieuwe auto van begin to productie te maken. En NEVS gaat dat doen met maar liefst 4 nieuwe modellen in 2 jaar. En volgens Bergman komt dit ook allemaal op de Europese markt en ook weer in Noord Amerika. Tsja, dat zijn wel heel grote beloftes.

Overigens is Bergman slechts een paar jaar bij NEVS en heeft verder geen ervaring in de autowereld. Je kan zeggen wat je wilt van Muller maar die had tenminste passie voor en ervaring in de automotive business. En een passie voor Saab. Maar passie is ook niet waar de markt in China voor vraagt. Het is slechts voor vervoer. Hopelijk zien we Jiang en Bergman nog eens in een 96 in de Mille Miglia.

Maar zoals gezegd, dit zijn geen zure reacties maar meer Hollandse nuchterheid. Ik hoop dat het voor Trollhattan en de mensen daar allemaal goed gaat komen. Ik waardeer in ieder geval dat Michel de tijd neemt om al die artikelen te schrijven en iemand is waar goede discussies mee mogelijk zijn.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » za 16 jan, 2016 20:30

wulf schreef:
Style&Co schreef:volgens mij is de azijn her en der weer in de aanbieding gezien de gereserveerde/zure reacties
Welke zure reacties zijn dat? Ik haal slechts aan wat de feiten zijn voor zover bekend en en het verschil tussen feiten en wat men zegt/hoort..
Nu ga je gruwelijk in de fout. Reuters verschaft volgens jouw feiten. Laat me niet lachen!

Ik ga je garanderen dat het in China echt mogelijk is in 2017 operationeel te zijn. De bouwvakkers draaien daar 24 uur per dag door in 2 of 3 shifts. Zullen jij en ik daar eens een mooie bottle of Champagne op zetten? Deal?

Verder vind ik het jammer dat wij je iedere keer moeten overtuigen mijnheer Wulf. Dat moesten we ook al over de elektrische auto's. Autobrief 2 gelezen? Na 2035 mogen er uitsluitend uitstootloze auto's in NL verkocht worden. Denk je dat er iemand in 2030 nog een door fossiele brandstoffen gestookte auto aanschaft? Ik vraag me af of je dat in 2025 zelfs nog gaat doen?

Ik ben stellig ja in mijn uitspraken rond NEVS. Waarom? Omdat ik net als Michel goede ingangen heb bij NEVS, communiceer wekelijks en vaak nog frequenter met ze. Volg volgende week o.a. Michels Blog maar weer en kijk goed op de foto's wie er aanwezig zullen zijn.

Jammer dat je de inhoud van de ingewijden zo in twijfel trekt en Reuters wel voor waar aan houdt. Ik denk dat er toch een beetje een Amerikaanse stellingname in je Nederlandse nuchterheid gekropen is. Ik vind de discussie die je hier wilt voeren ongeveer hetzelfde als 100 jaar gelden de discussie tussen zeilboten en stoomschepen. Maak er zo nodig paardenkoetsen en auto's van.

Michel Bergmann en meerdere NEVS mannen hebben gezegd dat de ontwikkeling van de nieuwe modellen ook door gegaan is tijdens de reorganisatie. Totaal is er dus geen 2 jaar maar 5 a 6 en dat is vandaag de dag voldoende. Dat is een door jou gewenst feit! De rest van je verhaal kan dus door de shredder en stoelt weer op verkeerde aannamen. Jammer!!!!

Andere vraag: moet een CEO van NEVS uit de Automotive wereld komen? Heeft hij geen passie en ervaring? Hij verkoopt waarschijnlijk minder Indianen verhalen. Ze hebben inmiddels diepe zakken en dat heeft Victor, hoezeer ik de man deels bewonder, helaas nooit kunnen zeggen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 16 jan, 2016 20:51

wulf schreef:[Hopelijk zien we Jiang en Bergman nog eens in een 96 in de Mille Miglia.
als je een 93 ook goed vind (want een 96 mag niet in de Mille Miglia he) dan moet je in MM2017 goed in de gaten houden

ik denk dat wij elkaar vinden in de hoop dat het goed gaat komen maar de azijn opmerking mijnerzijds was een metafoor om jouw 'glas half leeg' approach (jij noemt het hollandse nuchterheid? Bestaat dat eigenlijk?) te duiden... het valt me de laatste tijd op dat jouw posts over Nevs/toekomst Saab niet doorspekt zijn van positivisme . Thats all

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » za 16 jan, 2016 20:58

U is ook ingewijde heer Style? Mijn complimenten over uw tipgevers!

Interessante kost voor een ieder hier op het forum: download voor een paar $ het stuk van Tim Urban eens genaamd: How Tesla will change the world.

De CEO van Tesla had ook geen ervaring in de automotive sector overigens.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 16 jan, 2016 21:09

dirk7942 schreef:U is ook ingewijde heer Style? Mijn complimenten over uw tipgevers!
Driewerf neen, eerwaarde! Ik heb slechts een kristallen bolletje waar ik af ende toe in kijk

Afbeelding

Plaats reactie