SAAB/NEVS part II

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: SAAB/NEVS part II

Bericht door 1001760 » wo 04 nov, 2015 11:07

dirk7942 schreef: Heren moderators ik wil u als als starter verzoeken dit topic op slot te doen. De stand van zaken rond NEVS is denk ik duidelijk voor de geïnteresseerden. We starten bij verder nieuws rond NEVS wel een nieuw topic op. Er volgt nu een herhaling van reeds eerder gedane uitspraken en zetten....
+1!

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » wo 04 nov, 2015 12:02

Graag.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 04 nov, 2015 21:37

oke... dit gelezen hebbende en in de wetenschap dat dit topic vaak alle kanten op vliegt... zullen we deze episode maar afsluiten en een nieuwe opstarten. Dan beschouwen we dit topic als een soort interbellum en starten we een nieuw topic waarmee we gefundeerd & positief kritisch weer vooruitkijken. Naar hetgeen ons allen bindt: dat eigenzinnige automerk 'made in Trolhattan', ongeachte welke merknaam (want dat was, is en blijft het)

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » wo 04 nov, 2015 23:05

Het feit is dat er nooit meer Saabs komen met verbrandingsmotoren. En elektrische auto's zijn nu nog steeds voor een kleine doelgroep. Met de overname van het merk Saab door NEVS is er fundamenteel heel veel veranderd voor menig oud Saab liefhebber. Persoonlijk zie ik het niet zo snel gebeuren dat er tien duizenden auto's per jaar uit Trollhattan gaan komen. Alle aandacht is op Turkije en China gericht. Maar goed, misschien weten we meer over 5 of 10 jaar.

Er zijn vele Saab liefhebbers die afgehaakt zijn toen de Amerikanen de toko overnam. En ik geef ze geen ongelijk. En er zijn liefhebbers die afhaakten toen SAAB falliet ging in 2011. En er zijn er nog die het NEVS tijdperk geweldig vinden. Ieder zijn eigen keus.

Als er alleen maar kritisch positief over NEVS mag worden gesproken, wordt dit een beetje hetzelfde als SaabsUnited. En daarmee ben ik weg uit de hele NEVS discussie. Want dan is het geen echte discussie meer. Maar ik neem aan dat dat voor jullie geen gemis is. :lol: Ik wens jullie en NEVS veel succes met de toekomst van Saab.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 04 nov, 2015 23:26

@Wulf: ik denk dat je iets te voorbarig bent met jouw conclusies. Ik denk dat Style&Co met zijn opmerking probeert te voorkomen dat de discussie verzandt in een herhaling van zetten. En een herhaling van zetten is iets anders dan een open discussie.

Nevs is opgericht vanuit de gedachte dat electrisch aangedreven auto's in de toekomst internationaal gezien een belangrijke rol zullen spelen in de autobranche.
Om de ontwikkeling van electrische auto's op korte termijn te kunnen financieren heeft Nevs recent alle know-how van het laatste model Saab 9-3 verkocht aan Turkije.

Nevs heeft in de periode van begin december 2013 tot eind mei 2014 echter ook auto's met verbrandingsmotoren geproduceerd.
Ik denk niet dat je bij voorbaat kunt stellen dat er nooit meer een auto met verbrandingsmotor uit de fabriek in Trollhättan zal rollen.
Nevs zal van maand-tot-maand en van jaar-tot-jaar goed kijken wat de mogelijkheden zijn om de continuïteit van het bedrijf veilig te stellen.
Daarbij zal de focus primair gericht zijn op de ontwikkeling en produktie van electrisch aangedreven auto's. Maar ik denk niet dat je bij voorbaat kunt uitsluiten
dat er (zelfstandig of in opdracht van derden) tzt in Trollhättan auto's met een verbrandingsmotor geproduceerd zullen worden.

Ongeacht de merknaam waarmee men tzt naar buiten treedt blijf ik, net als velen hier denk ik, de ontwikkelingen rond de fabriek in Trollhättan met bijzondere belangstelling volgen.

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » wo 04 nov, 2015 23:43

RoelandV schreef:Nevs heeft in de periode van begin december 2013 tot eind mei 2014 echter ook auto's met verbrandingsmotoren geproduceerd.
Ik denk niet dat je bij voorbaat kunt stellen dat er nooit meer een auto met verbrandingsmotor uit de fabriek in Trollhättan zal rollen.
Nevs zal van maand-tot-maand en van jaar-tot-jaar goed kijken wat de mogelijkheden zijn om de continuïteit van het bedrijf veilig te stellen.
Daarbij zal de focus primair gericht zijn op de ontwikkeling en produktie van electrisch aangedreven auto's. Maar ik denk niet dat je bij voorbaat kunt uitsluiten
dat er (zelfstandig of in opdracht van derden) tzt in Trollhättan auto's met een verbrandingsmotor geproduceerd zullen worden.
Volgens Mattias Bergman:
Q (the representative from Shanghai): Is the plan of SAAB to only produce electric cars or will you also be doing conventional engines? If you were to do electric cars only, have you considered that the market may not be ready yet? Finally: why did you select China as your new main market and not other markets like India, will you apply the same business model as Volvo?

A: Under our own brand, we will not produce conventional cars anymore. But we will put our assets to work, which means that from an engineering perspective we are developing cars also for other brands that will use conventional powertrains. So EV and light-hybrids under our own brand only.
Ik neem aan dat hij met 'our own brand' Saab bedoelt.

http://saabblog.net/2015/06/20/nevs-con ... ifference/" onclick="window.open(this.href);return false;

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » do 05 nov, 2015 0:33

wulf schreef:Als er alleen maar kritisch positief over NEVS mag worden gesproken......
Daarmee sla je de spijker op z'n kop. Ik verbaas me al langer over de giftige reakties van enkele zgn. "NEVS-ingewijden" die elke kritische kijk op het NEVS gebeuren neersabelen met moralistische preken. Om de niet ingewijden en andersdenkenden op afstand te houden wordt het topic dan maar gesloten... jammer.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » do 05 nov, 2015 0:55

Laat deze "zogenaamde" NEVS ingewijde dan bevestigen dat er onder bewind van NEVS never nooit meer een vehicle met verbrandingsmotor geproduceerd gaat worden. Ik sabel niemand neer met moralistische preken, ik heb getracht meerdere malen mijn zgn kennis te delen. Het is misschien nieuws wat jij niet graag wilt horen maar ik hou me bij de feiten zoals ze er nu liggen en die gaf ik in het topic aan.
I rest my case.....

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 05 nov, 2015 1:29

wulf schreef:dit is niet negatief bedoeld maar dit is zoals het evenement er voor mij (en misschien anderen) er uit ziet.
Was je erbij dan? Nee, dus je hebt geen idee hoe het er uit zag. Ik was er wel bij, en ik weet het dus wel. Ik ga - net als Dirk - niet de hele presentatie uitschrijven. Maar er zijn zeker belangrijke dingen gezegd in mijn ogen. Zoals (niet beperkt tot): dat men in Trollhättan auto's zal gaan produceren. Dat het denkkapitaal van de (voormalig/huidige) SAAB medewerkers van essentiëel belang zijn voor NEVS. Dat NEVS momenteel een heel flexibel bedrijf is, omdat ze niet zoals grote merken vastzitten aan dealers en dergelijke, waardoor ze snel en op geheel eigen wijze kunnen inspelen/reageren op de markt en op ontwikkelingen. Dat ze een overeenkomst hebben met Bank of China voor een lening van 1,5 miljard euro. Allemaal informatie die door FS en HMD van NEVS zijn uitgesproken en die ik hier dus veilig neer kan zetten. En ik geloof elk woord ervan!

Overigens een klein detail: op alle sheets van de presentatie stond zowel het NEVS als SAAB logo vermeld. Lijkt mij ook wel een aanwijzing dat NEVS het serieus neemt met de merknaam Saab. Verder worden de elektrische auto's ontwikkeld op het door Saab zélf ontwikkelde Phoenix platform, dus niet op bijv. een Opel bodemplaat. Kortom (Style & Co zei het ook al in dit topic): meer Saab is het nog niet eerder geweest eigenlijk (ik snap dat deze interpretatie wat flauw kan overkomen en zo is het ook bedoeld, want het is net zo waar als alle andere blabla over Saab = Opel enz)!

Daarbij komt nog dat Saab altijd een merk was dat (toentertijd in elk geval) voorop liep, vaak/langdurig struggle had om het hoofd (wederom) boven water te houden, maar daardoor wel een heel eigenzinnig merk was, juist doordat ze het in de historie ook vrijwel altijd moeilijk hadden en altijd net iets verder moesten kijken en soms kwamen daar hele mooie oplossingen uit. NEVS heeft met het SAAB Phoenix platform in combinatie met goede elektrische aandrijving en het niet vastzitten aan enigerlei contracten met dealerships e.d. in mijn ogen alles in huis om wederom met een revolutionair product te komen wat naar mijn idee zeker de naam SAAB mag dragen en het merk opnieuw op de kaart kan zetten!
wulf schreef:Het feit is dat er nooit meer Saabs komen met verbrandingsmotoren. En elektrische auto's zijn nu nog steeds voor een kleine doelgroep.
NU nog wel ja! Maar NEVS kan ook niet in één dag de perfecte elektrische auto ontwikkelen, noch is er in 1 dag een perfect laadnetwerk aangelegd, etc. Dat zal dus nog wel even duren. Dat baart mij niet zo'n zorgen zolang er hoop is. Kijk hoeveel mensen er in oude Saabs blijven rondkarren (inclusief jij Wulf) met allerlei extreem dure reparaties/restauraties van dien. Dat nemen ze op de koop toe omdat ze geen ander merk willen rijden (die mogelijkheid is er immers zeker wel, keus genoeg in de markt). Zegt genoeg lijkt mij. Zelf ben ik ook een van die gekken. Tenzij het echt niet anders kan zal ik tot mijn dood aan toe Saab blijven rijden. En daar mag iedereen het zijne/hare van denken. Elektrisch rijden is nu nog niet hot door allerlei stigma's, beperkte laadmogelijkheden en de relatief hoge prijzen in dit segment. Maar verbrandingsmotoren zijn niet de toekomst. Dus we kunnen alles wel hetzelfde laten maar dat is niet de oplossing voor de toekomst. Innovatie is nodig en dat gaat altijd gepaard met weerstand van conservatieve mensen die weer botsen met te positieve mensen die er te makkelijk over denken in ogen van de... Afijn u begrijpt: zonder wrijving geen glans.
wulf schreef:Er zijn vele Saab liefhebbers die afgehaakt zijn toen de Amerikanen de toko overnam. En ik geef ze geen ongelijk.
Oh vandaar dat je Saab rijdt én in Amerika woont. Zeer overtuigende stellingname! ;) Ik denk dat veel van die mensen zich ernstig hebben laten kennen en eigenlijk geen idee hebben wat er nou precies wel en niet "Saab" was maar handelden op basis van onderbuikgevoel en andere lastig te kwantificeren maatstaven.
gj900 schreef:Daarmee sla je de spijker op z'n kop. Ik verbaas me al langer over de giftige reakties van enkele zgn. "NEVS-ingewijden" die elke kritische kijk op het NEVS gebeuren neersabelen met moralistische preken.
Dat is ook weer lekker zwart-wit gesteld. De NEVS criticasters doen zelf precies hetzelfde, namelijk elke positieve noot de grond in boren met geroeptoeter dat het allemaal toch niks gaat worden zonder 19e eeuwse verbrandingsmotoren. Als dat nou echt het enige is dat je wilt vanwege een bepaald conservatief standpunt dan zijn er voldoende alternatieven in de markt zou ik zeggen die je zo'n gezellig reutelende 1 op 10 slurpende warmtebron kunnen leveren die elke x kilometer voor een godsvermogen aan onderhoud nodig heeft om - onder luid gekuch van inwoners van grote steden e.d. wegens de emissie - verder te kunnen blaffen ;)
Ja, gechargeerd inderdaad.

mennoherstel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door mennoherstel » do 05 nov, 2015 16:36

RoelandV schreef:Ben het met Wulf eens. Met name ten aanzien van de merknaam Saab had ik bijvoorbeeld meer duidelijkheid verwacht.
Waarom? Op grond van uitspraken die Dirk zelf in dit topic gedaan heeft:
Dirk7982 schreef op di 20 okt, 2015 10:21
....Ik ben vorige week bij NEVS geweest en heb daar uitgebreid met drie directieleden gesproken. Laat mij je verzekeren dat het merk Saab heel veel voor NEVS betekent en dat het niet bij een kwestie van erbij krijgen na aankoop van techniek, kennis en fabriek was na het faillissement was. Dat is een aanname die ik graag namens NEVS zou willen ontkrachten!....
Blijkbaar betekent de naam Saab toch niet zoveel voor Nevs, Er is immers NIETS over gemeld.
Had je misschien toch beter moeten opletten. Toen het vragenmoment aanbrak heb ik daar als eerste naar gevraagd. Ze zijn daar nog steeds over aan het onderhandelen. Dus: nee er is nog niets over te zeggen, Ja er is wel over gesproken.

Gesloten