Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
-
Jacco K.
- Geregistreerd lid
Bericht
door Jacco K. » do 04 feb, 2010 17:21
portengen schreef:Laat ik voorop stellen dat ook ik sceptisch ben over de slagingskans van de deze deal. Het is zeker geen gelopen race en ook de historie van Spyker en de rol die Victor Muller daar heeft bekleed zijn zeker niet vrij van verkeerde keuzes, ego-tripperij en opportunisme.
We zitten echter in een situatie waarbij er nog maar twee mogelijkheden waren: Saab of geen Saab. (let's face it: Zelfs de belanghebbenden hebben toegegeven dat Genii's bod niet langer het persbericht was en van de canadezen slechts 2 A4'tjes. Zelfs met de contracten van 'slechts' 50 miljoen die ik afsloot was dat niet voldoende).
We kunnen dus met zijn allen de deal in de put praten en op zijn Hollands gaan lopen zuigen op de toekomst of we kunnen het positief benaderen en op weg gaan naar de volgende horde. En met 'we' bedoel ik niet alleen een minimaal forumpje, met 'we' bedoel ik ook de pers, de Saab liefhebbers, Saab medewerkers, iedereen die een belang heeft in meer of mindere mate. Als men er niet in gelooft zal het merk ten gronde gaan.
Ik begrijp dat er ook personen zijn die denken dat ze geen kritisch geluid mogen laten horen en alleen maar een soort 'tjakkaa' of 'praise the deal' is toegestaan. Is natuurlijk de grootste onzin, maar het is wel heel makkelijk om overal kritiek op te hebben en elk positief geluid de grond in te boren. Wees wel een beetje constructief.
Resumerend: Prima dat er twijfels zijn bij het slagen van de deal. Denk dat vrijwel iedereen met een gezond verstand het heeft. Prima ook dat er twijfels zijn bij het slagen van Saab in de toekomst. Maar wie nooit begint aan de weg naar succes, zal nooit succesvol zijn. Het uitsluitend hebben van kritiek en tot beledigend toe reageren op mensen die er met een positieve blik naar kijken vind ik derhalve zeer ongepast. Denk dat iedereen hoopt dat Saab blijft bestaan en als je dat niet wilt, zeg dat dan gewoon. Weet iedereen waar 'ie aan toe is.
Precies, hier is weinig aan toe te voegen.
Alleen maar afwachten denk ik!
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Bericht
door nelfrikandel » do 04 feb, 2010 18:20
In de comments op SAABsunited verwees iemand naar
dit nederlandse artikel op het web, een wesite waar ik nog nooit van gehoord had, pluspost.
Geen idee wat de verdere achtergronden van deze site of schrijver zijn, maar dit verhaal is gezond kritisch, maar ziet ook de kansen.
-
portengen
- Geregistreerd lid
Bericht
door portengen » do 04 feb, 2010 18:46
PLUSPOST officieel Rostpluspost BV, bestaat sinds 3 februari 2009. Doelgroep wordt gevormd door vooral de (potentieel) sociaal-liberalen in Nederland.
http://www.pluspost.nl/over_ons
Zit dus blijkbaar in de hoek waar ook D66 acteert (sociaal-liberaal)
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » do 04 feb, 2010 18:55
Idd, wel een leuk artikel, eigenlijk moet je elke artikel met een korrel of zelfs een zak zout lezen. Deals zonder risico's zijn er eigenlijk niet, risico wil eigenlijk zeggen er is een positieve en negatieve kans dat het beter afloopt dan aanvankelijk is voorgesteld. Daar moet je dan weer je rendementseis aan aanpasen. Daarom kan de staat ook veel geld lenen voor relatief lage rente, zo'n belegging wordt dan als risicoloos baken gebruikt. Daar zit alleen inflatierisico op.
-
Frans1
- Geregistreerd lid
Bericht
door Frans1 » do 04 feb, 2010 20:25
Is inderdaad een heel leuk stuk om te lezen.
Ik zie veel in de kwaliteiten van VM. Hij is gepassioneerd en weet marketingtechnisch zijn merken altijd op een lucratieve manier onder de aandacht te brengen. Uit de korte tijd waarin hij deze deal (die enorm omvangrijk is) uit de grond heeft gekregen, blijkt dat hij over uitzonderlijke kwaliteiten beschikt. Daarnaast heeft Saab gewoon een hele trouwe klantenkring. Bij Saab, VM of de kwaliteiten van het management van Saab zit het probleem niet.
Het enige probleem wat er wat mij betreft echt is (denk ik), dat is geld. De auto industrie is enorm kapitaal omvangrijk. Saab heeft door zijn klein schaligheid en daarmee samenhangende relatief zwakke kaspositie weinig ruimte om zich missers te veroorloven. Dat brengt minder bewegingsruimte met zich mee bij het ontwikkelen van nieuwe modellen. Dat is wel iets om zorgen over te maken. Nadeel daarvan kan zijn dat ze gewoon minder snel kunnen inspringen op ontwikkelingen in de markt dan de concurrentie.
We will see, fingers crossed. Op dit moment ben ik erg blij dat Saab in ieder geval een toekomstperspectief heeft.
By the way:
Dat Volkswagen bij de deal betrokken is ( zoals in het artikel gesuggereerd) kan ik mij haast niet voorstellen. Die moeten, vanwege hun beursnotering volstrekte openheid van zaken geven omtrent dit soort avonturen.
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
Bericht
door 900 SE C » do 04 feb, 2010 21:20
portengen schreef:.. al die feiten van krantjes die hun werk niet goed doen .
Ik zie dat maar als een "Ja", je hebt het NRC-artikel gelezen (hoe kun je anders met goed fatsoen zo reageren)?. Ik daag je dan ook uit om eea te onderbouwen en aan te geven welke feitelijke onjuistheden het bevat. Zolang je dat niet doet moeten we ons afvragen welke waarde we aan jouw bijdrage(n) kunnen toekennen.
-
portengen
- Geregistreerd lid
Bericht
door portengen » do 04 feb, 2010 21:33
900 SE C schreef:portengen schreef:.. al die feiten van krantjes die hun werk niet goed doen .
Ik zie dat maar als een "Ja", je hebt het NRC-artikel gelezen (hoe kun je anders met goed fatsoen zo reageren)?. Ik daag je dan ook uit om eea te onderbouwen en aan te geven welke feitelijke onjuistheden het bevat. Zolang je dat niet doet moeten we ons afvragen welke waarde we aan jouw bijdrage(n) kunnen toekennen.
Dat was geen reactie op het artikel van het NRC, dan zou ik wel gequote hebben. Dat artikel bevat een uittreksel van het persbericht en dus een feitelijk relaas.
Ook wel een beetje suggestief overigens: een miljard nodig... Het zijn deels aandelen die GM in handen heeft/houdt en 400 van de EIB die moet worden gebruikt voor duurzame ontwikkeling.
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
Bericht
door 900 SE C » do 04 feb, 2010 22:20
Seller's/Sucker's Market!
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Bericht
door Arbilen » vr 05 feb, 2010 10:23
Simpel (maar wel wetenschappelijk) onderzoek op een scholengemeenschap toonde aan dat leerlingen die van te voren een voorspelling mochten geven over het resultaat van een examen en daarin een hogere verwachte eindscore aangaven dan anderen, dat deze leerlingen ten finale ook hogere eindcijfers behaalden. Je kunt opportunisme wel wegzetten als een negatieve eigenschap, maar je zou het ook kunnen beschouwen als een positieve stimulans om het geloof in jezelf en het eindresultaat positief te beinvloeden. Ik vermoed dat deze bewering voor een aantal gasten hier volkomen vreemd over zal komen. Laat Victor Muller maar schuiven. Wat er ook moge gebeuren en hoezeer hij ook moge voldoen aan alle hier beschreven negatieve kwalificaties, de eerste winst heeft ie wat mij betreft voor Saab al lang binnen. Die winst bestaat eruit dat de deuren in Trolhattan in het nieuwe jaar open zijn, dat de 9-5 geproduceerd wordt en dat er weer toekomstplannen gemaakt worden. Voor mij is dat op dit moment meer dan voldoende. En in alle gevallen beter dan de doemscenario's vanuit Azijnpissersland, waar helaas een aantal formummers hier lijken te wonen. (wie de schoen past trekt hem maar aan...)
Saab Victor!
-
nastydrive
- Donateur (2x)

Bericht
door nastydrive » vr 05 feb, 2010 10:30
Zweedse Saab-dealers willen Spyker helpen
vr 05 feb 2010, 08:09 Zweedse Saab-dealers willen Spyker helpen GOTENBURG (AFN) - Zweedse Saab-dealers willen Spyker Cars financieel steunen als het Nederlandse bedrijf geld nodig heeft om het automerk Saab van het Amerikaanse General Motors (GM) te kopen. Dat melden de autoverkopers vrijdag in het Zweedse financiële dagblad Dagens Industrie
Volgens de GM-dealersvereniging staan de Saab-doorverkopers klaar om eventueel de 17 miljoen euro bij elkaar te sprokkelen die Spyker nodig heeft voor de tweede betaling aan GM. ,,We twijfelen er niet aan dat Spyker zelf de financiering rond krijgt, maar komt er een verzoek, dan kunnen we helpen'', aldus een woordvoerder.
Spyker en GM bereikten eind januari een overeenkomst over de overname van Saab Automobiles. Het Nederlandse autobedrijf betaalt omgerekend 52,5 miljoen euro contant en 231 miljoen euro in preferente aandelen voor de deal. Van het bedrag in contanten hoeft omgerekend circa 17 miljoen euro pas op 15 juli van dit jaar te worden voldaan. Spyker-directeur Victor Muller zoekt nog naar bronnen voor dat geld.
De Zweedse staatsschuld-controledienst (Riksgälden) startte deze week een onderzoek naar de afspraken met Spyker. Zweden staat garant voor een lening van 400 miljoen euro aan Spyker-Saab door de Europese Investeringsbank (EIB). ,,We kijken of het Nederlandse autobedrijf voldoende geld heeft. Anders gaat de zaak niet door'', stelt directeur-generaal Bo Lundgren van de dienst.
-
millerman
- Donateur (3x)

Bericht
door millerman » vr 05 feb, 2010 11:23
Las het net op SU! Echt een mooi staaltje support van deze dealers. Ik stel voor dat alle dealers wereldwijd hier hun steun aan geven. Vele handen maken immers licht werk. 17 miljoen verdeeld over 1100 dealers is zo’n €16.000 per dealer, ontlasten ze hun Zweedse collega's flink mee ondanks dat ze zelf aangeven amper risico te zien.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » vr 05 feb, 2010 11:33
Vooral die laatste passage bevalt mij niet, die Zweedse treuzelaars trekken hun keutel nog in. Zou mij niets verbazen want ze hebben al meer bedrijfstakken naar de kloten geholpen in Zweden. Ze hebben gewoon geen zin meer om auto's te bouwen, daar voelen ze zich te goed voor.
-
grippen
- Geregistreerd lid
Bericht
door grippen » vr 05 feb, 2010 12:32
dat is heel erg netjes van die dealers.
maar ik hoop dat Victor het ook zonder hun kan.
wel erg leuk om een spyker in een saab choowroom te zien.
-
Tuur
- Geregistreerd lid
Bericht
door Tuur » vr 05 feb, 2010 13:30
carlsson schreef:Vooral die laatste passage bevalt mij niet, die Zweedse treuzelaars trekken hun keutel nog in. Zou mij niets verbazen want ze hebben al meer bedrijfstakken naar de kloten geholpen in Zweden. Ze hebben gewoon geen zin meer om auto's te bouwen, daar voelen ze zich te goed voor.
Ik denk dat er achter de schermen een sterke lobby vanuit VOLVO is ingezet die parlementsleden en media aan het beïnvloeden is in de hoop dat de Zweedse regering uiteindelijk toch nog gaat zwichten. VOLVO heeft er immers baat bij als er geen SAAB meer is. VOLVO verwacht dan dat een groot aantal SAAB-rijders de overstap zal maken. Die kans is groot, omdat de Zweden wel nationalistisch zullen blijven in hun keuze.
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Bericht
door Arbilen » vr 05 feb, 2010 14:28
willeme 1 schreef:
@ arbillen ; hou het is gezellig
Door mee te lullen in de neerwaartse spiraal van Willeme? Praat Saab de put in? Dacht het niet! Ik blijf altijd achter de gedachte staan dat Saab alleen kan overleven als we er met z'n allen achter blijven staan. Dat kun je me niet kwalijk nemen!