NEVS EV (Saab)

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?

Re: NEVS EV (Saab)

Berichtdoor millerman » do 20 jul, 2017 7:31

Ik vind een Mercedes B-klasse (elektrisch) er ook niet gestroomlijnd uitzien, toch is de Cw-waarde erg goed en beter dan de BMW i8. Dus dat jij iets op het oog vindt, zegt niets over de behaalde resultaten in de windtunnel.

De veiligheid hadden we het niet over, geen idee hoe dat zit.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
Avatar gebruiker
millerman
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 11952
Geregistreerd: ma 23 feb, 2009 12:42
Woonplaats: Eindhoven

Re: NEVS EV (Saab)

Berichtdoor Steve-O » do 20 jul, 2017 9:09

Hoe ziet de B-klasse eruit? Van welke jaargang? Heb je een foto? Ik volg dat merk namelijk niet erg, en als ik google heb ik daarom ook geen idee welke foto van toepassing zou zijn. Ik weet alleen dat ze de laatste jaren nogal wat Japans ogende gedrochten op de markt hebben gezet. Iets wat op een insect lijkt zou wel gestroomlijnd zijn, maar is minder estetisch. Net als het gros van de moderne motorfietsen.

Overigens blijft de gepresenteerde NEVS-constructie van de "camera-spiegels" een kliefbijl: het klapt ook niet weg of geeft niet mee, zoals traditionele spiegels. Ik ben niet tegen innovatie, maar ik zie niet in waarom we opeens veiligheidsissues aan de kant zouden zetten voor geile nieuwe gadgets. Dit ontwerp moet terug naar de tekentafel.
Vermeld bij koop of verkoop svp je 06-nummer.
Avatar gebruiker
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 4035
Geregistreerd: za 23 okt, 2004 21:24
Woonplaats: Bermuda Tri-angle

Re: NEVS EV (Saab)

Berichtdoor millerman » do 20 jul, 2017 10:50

Ik heb me vergist, ze hebben allebei Cw-waarde 0,26. Maar deze 2 zijn qua luchtweerstand dus gelijkend:
AfbeeldingAfbeelding
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
Avatar gebruiker
millerman
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 11952
Geregistreerd: ma 23 feb, 2009 12:42
Woonplaats: Eindhoven

Re: NEVS EV (Saab)

Berichtdoor Theun49 » do 20 jul, 2017 13:26

Mooi he, die wetten van de fysica.

Een beetje meer respect voor de NEVS engineers, alsjeblieft.
Veiligheid is een belangrijk ontwerp aspect, zeker bij alles aan de buitenkant van een auto.
Kan me niet voorstellen, dat aan de ontwerptafel niet is meegenomen,
dat de spiegel gecontroleerd zal afbreken in geval van een aanrijding.

Behoorlijke kneuzing, ja misschien, maar kliefbijl, denk je dat nou werkelijk?
Saab 9-3 2.0i Vialle LPI 399dkm+ automaat. Next: geen turbo, maar elektro.
Theun49
Geregistreerd lid
 
Berichten: 840
Geregistreerd: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: NEVS EV (Saab)

Berichtdoor KJF » do 20 jul, 2017 21:57

millerman schreef:Ik heb me vergist, ze hebben allebei Cw-waarde 0,26. Maar deze 2 zijn qua luchtweerstand dus gelijkend:


close but no cigar. Dit klinkt leuk maar is niet geheel waar CW waarde en het totaal frontaal oppervlak bepalen de luchtweerstand. Zo op het oog lijkt de Benz toch aardig wat groter dan de BMW, dus de lucht weerstand zou zomaar een factor 2 kunnen schelen.

De formule om luchtweerstand te berekenen ziet er ongeveer als volgt uit.

F = 0,5 x ρ x v² x Cw x A

Waarbij:

F = de kracht die op de auto werkt ( de luchtweerstand)
ρ = de luchtdichtheid in kg per m³. (gemiddelde waarde 1,23 )
v = de snelheid in meter per seconde.
Cw = de Cw-waarde
A = het frontaaloppervlak in m²
9000 CS 2.0 LPT LPG prins vsi '97, zwart
9000 CSE 2.3 LPT LPG prins vsi '95, zwart
9000 Aero '94, zwart
samen goed voor 1e6 km
KJF
Geregistreerd lid
 
Berichten: 165
Geregistreerd: vr 29 jun, 2007 20:01
Woonplaats: Buitenland

Re: NEVS EV (Saab)

Berichtdoor Steve-O » vr 21 jul, 2017 2:44

Theun49 schreef:Mooi he, die wetten van de fysica.

Een beetje meer respect voor de NEVS engineers, alsjeblieft.
Veiligheid is een belangrijk ontwerp aspect, zeker bij alles aan de buitenkant van een auto.
Kan me niet voorstellen, dat aan de ontwerptafel niet is meegenomen,
dat de spiegel gecontroleerd zal afbreken in geval van een aanrijding.

Behoorlijke kneuzing, ja misschien, maar kliefbijl, denk je dat nou werkelijk?


Pardon, wie zegt dat ik geen respect voor ze heb? Maar ik mag ze best op onvolkomenheden in hun ontwerp wijzen.

De massief aluminium "kliefbijl" zoals ik hem noem, heeft een V-vormige punt. Op snelheid gaat die zo door botten heen, de massa van het aluminium alleen al, is ook niet verbonden aan de auto, voldoende om in vrije vlucht botten te doen breken vanaf al zo'n 30 km/h snelheidsverschil; misschien nog wel lager ook. Losbreken van de auto, zou niets afdoen aan het letsel. De "kliefbijl" wordt is immers door de auto op snelheid gebracht. In geval van contact is het kwaad dan al geschied. Op de detailfoto is m.i. bovendien duidelijk te zien hoe naadloos het aluminiumdeel aan het carroseriedeel zit. Er is daar naar mijn idee ook geen scharnier aanwezig dat kan bijdragen aan letselvermindering. Vorm en materiaal lijken meer gekozen om de camera te beschermen.

Ik hoop van ganser harte dat dit niet het definitieve ontwerp is :!:
Vermeld bij koop of verkoop svp je 06-nummer.
Avatar gebruiker
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
 
Berichten: 4035
Geregistreerd: za 23 okt, 2004 21:24
Woonplaats: Bermuda Tri-angle

Re: NEVS EV (Saab)

Berichtdoor ssuunneemm » vr 21 jul, 2017 13:14

ssuunneemm
Geregistreerd lid
 
Berichten: 217
Geregistreerd: di 01 apr, 2014 18:14

Re: NEVS EV (Saab)

Berichtdoor Theun49 » za 22 jul, 2017 13:33

Is CATL de accu fabrikant die een Nobelprijs molecuul gaat toepassen in lithium accu's met Si micropartikels als anode?
https://phys.org/news/2017-07-battery-b ... ecule.html
Een stuk hogere capaciteit, lagere kosten en een langere levensduur.
Saab 9-3 2.0i Vialle LPI 399dkm+ automaat. Next: geen turbo, maar elektro.
Theun49
Geregistreerd lid
 
Berichten: 840
Geregistreerd: zo 21 feb, 2010 17:52

Re: NEVS EV (Saab)

Berichtdoor Duva » di 15 aug, 2017 17:29

Guust Flater schreef:Eindelijk een fabrikant die wat aan de ouderwetse buitenspiegels doet :thumbup2:


Op een concept-car uit 2009 zat dit foefje ook al, zo zag ik in het Saab Car museum.
Saab 9-5 Linear Business 2.3t (Sedan) vanaf 10-12-14
Saab 9-3 Millennium (08-2000), motor uitgebrand (8/8/2014)
Saab Carmuseum 09-07-2013
Opzij, opzij, opzij! Maak plaats, maak plaats, maak plaats! Ik heb een ongelofelijke Saab!
Avatar gebruiker
Duva
Geregistreerd lid
 
Berichten: 129
Geregistreerd: wo 28 dec, 2011 17:49

Vorige

Keer terug naar Saab nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten